Kaksi naista istuu ruokapöydän ääressä
© Shutterstock

10 terveellistä ruoka-ainetta, jotka voivat pidentää ikää

Lue ravitsemusvinkit, joissa voi piillä pitkän ja terveellisen elämän salaisuus.

sunnuntai 3. heinäkuuta 2016 teksti Irene Brøndum

10 terveellistä raaka-ainetta Välimeren ruokavaliosta

Valkosipuli

voi auttaa alentamaan verenpainetta

Valkosipuli sisältää allisiinia, joka voi auttaa alentamaan verenpainetta. Sen lisäksi allisiini voi ohentaa verta ja ehkäistä näin verisuonitukoksia.

Täysjyvävilja

tukee ruuansulatusta

Välimeren ruuista tulee monelle mieleen valkoinen pasta. Mutta esimerkiksi Kreetalla, jonka ruokaperinteisiin suuri osa tutkimuksesta perustuu, syödään paljon täysjyväleipää. Täysjyväviljasta saadaan runsaasti kuitua, foolihappoa, magnesiumia ja kaliumia, jotka auttavat pitämään diabeteksen, syövän ja sydänsairaudet loitolla ja ruuansulatuksen kunnossa.

Oliiviöljy

voi auttaa ehkäisemään syöpää

Oliiviöljyn rasvasta 77 % on kertatyydyttymätöntä. Tanskalaisen tutkimusryhmän mukaan tämä välimerellisen ruokavalion olennainen ainesosa voi auttaa torjumaan syöpää korjaamalla DNA:n vaurioita.

Pähkinät

alentavat diabetesriskiä

Varaa käsilaukkuun karkin sijasta pähkinöitä ja manteleita. Ne pitävät verensokerin tasaisena, voivat alentaa verenpainetta ja veren rasva-arvoja ja ehkäistä rasvan kertymistä vyötärölle. Toki pähkinöissä on itsessään paljon rasvaa, mutta sekin on terveellistä. Lisäksi pähkinöissä on runsaasti proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita.

Sitrushedelmät

edistävät raudan imeytymistä

Sitrushedelmissä on runsaasti C-vitamiinia, joka auttaa vahvistamaan vastustuskykyä ja edistämään raudan imeytymistä. Lisäksi sitrushedelmät ovat hyvä pektiinin lähde. Jokainen pektiinigramma, jonka nautimme, alentaa haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä 0,06 mmol/l.

Palkokasvit

auttavat pitämään kolesterolin kurissa

Palkokasveista saadaan paljon kuitua, joka auttaa alentamaan kolesterolia ja pitämään verensokerin kurissa. Ne sisältävät runsaasti myös täyttävää proteiinia, joka tukee painonhallintaa ja saattaa auttaa jopa karistamaan kilon tai pari.

Viini

tekee hyvää sydämelle

Usean vuoden ajan uskottiin, että kohtuullisen viininjuomisen terveyttä edistävä vaikutus johtui flavonoideista tai resveratrolista. Tuoreimman tutkimustiedon mukaan näistä aineista imeytyy ihmiskehoon vain pieni osa, ja viinin terveysvaikutusten juuria pitääkin etsiä sen alkoholista. Tiedetään nimittäin, että alkoholin kohtuullinen nauttiminen voi ehkäistä dementiaa peräti 38 prosenttia ja että pieni alkoholin saanti voi auttaa tukemaan sydämenkin hyvinvointia. Alkoholi –hyvin kohtuullisesti kulutettuna – voi lisätä hyvän kolesterolin ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää veressä.

Yrtit

auttavat vähentämään suolan käyttöä

Tuoreissa mausteyrteissä on tallessa paljon enemmän vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja kuin kuivatuissa. Kun yrttejä käytetään runsaskätisesti, ei ruokaa tarvitse maustaa yhtä paljon suolalla, voilla tai kermalla, mistä kiittää varsinkin verenpaine. Monet välimerellisessä ruokavaliossa paljon käytetyt yrtit, kuten rakuuna, oregano, basilika ja timjami, vaikuttavat myös limaa irrottavasti ja ruuansulatuselimistöä virkistävästi.

Kala ja äyriäiset

pitävät aivot skarppina

Merenelävistä saadaan seleeniä ja jodia, ja varsinkin rasvainen kala on tärkeä omega-3-rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Omega-3-rasvoihin kuuluvat EPA- ja DHA-rasvahapot ovat aivoille tärkeitä aineita, ja D-vitamiini kohottaa mielialaa ja tukee luuston hyvinvointia ja vastustuskykyä. Vähärasvaiset kalat ja äyriäiset taas ovat erinomaista laihdutusruokaa, sillä niistä saadaan runsaasti täyttävää proteiinia, mutta hyvin vähän kaloreita.


Ehkä sinua kiinnostaa...