Syö makeimpia vain maltillisesti.

Suosi hyviä hiilihydraatteja

Ruokavaliosta riippumatta, aina on viisasta suosia hiilihydraatteja, jotka eivät saa verensokeria heilahtelemaan. Niitä kutsutaan hitaiksi tai matalan glykeemisen indeksin hiilihydraateiksi.

maanantai 27. kesäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Hedelmät

Makeat ja ihanat hedelmät ovat terveellinen vaihtoehto karkeille ja muille makeille herkuille. Jos haluaa laihtua, on kuitenkin hyvä tyytyä yhteen hedelmään päivässä. Hedelmissä on energiaa ja sokeria, ja ne nostavat verensokeria.

Nyrkkisääntö: Mitä kypsempi hedelmä, sitä nopeampia hiilihydraatteja

Nopeita hiilihydraatteja

Banaanit, viinirypäleet, rusinat, vesimeloni

Suosi hitaita hiilihydraatteja sisältäviä hedelmiä, joilla on vähäisin vaikutus verensokeriin:

Hitaita hiilihydraatteja

Omenat, appelsiinit, greipit ja mandariinit

Vihannekset

Vihanneksia voit syödä rajoituksetta. Ne ovat terveellisiä, täyttäviä ja niissä on vähän hiilihydraatteja. Jos haluat minimoida hiilihydraattien vaikutuksen verensokeriisi, valitse vihannekset seuraavan luettelon mukaan.

Nyrkkisääntö: Mitä kypsemmäksi keitetyt vihannekset, sitä korkeampi glykeeminen indeksi ja sitä suurempi vaikutus verensokeriin.

Nopeita hiilihydraatteja

Kypsennetyt porkkanat, kypsennetyt punajuuret, kypsennetyt palsternakat

Hitaita hiilihydraatteja

Kypsentämättömät porkkanat, kypsentämättömät punajuuret, kypsentämättömät palsternakat

Maitotuotteet

Maito ja jogurtti ovat hyviä proteiinin lähteitä ja täyttäviä vaihtoehtoja hiilihydraateille. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei maitotuotteeseen ole lisätty sokeria.

Nyrkkisääntö: Maustetut maitotuotteet sisältävät usein sokeria ja ne imeytyvät nopeasti elimistöön.

Nopeita hiilihydraatteja

Sokeroidut juotavat jogurtit, hedelmäjogurtit, kaakaojuomat

Hitaita hiilihydraatteja

Skyr, rahka, maustamaton jogurtti, maito

Leipä, riisi, pasta ja perunat

Tästä ryhmästä löytyvät hiilihydraattipommit, joita kannattaa karttaa, jos haluaa noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Jos treenaat ahkerasti tai jos et halua laihtua, syö kohtuudella hitaita hiilihydraatteja.

Nyrkkisääntö: Pastan, riisin ja perunoiden tärkkelys imeytyy hitaammin, kun ne syödään jäähtyneinä.

Nopeita hiilihydraatteja

Valkoinen pasta, kiillotettu riisi, keitetyt perunat, paistetut perunat ja perunamuusi.

Hitaita hiilihydraatteja

Täysjyväpasta al dente, tumma riisi ja bulgur, täysjyväruisleipä

Ehkä sinua kiinnostaa...