Nainen pitelee tuskaisena vatsaansa
© iStock

Viisi vinkkiä vatsan turvotuksen torjuntaan

Kokosimme viisi konstia, joilla turvotusta voi taltuttaa.

maanantai 20. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Turvotus ja ummetus ovat monille tuttuja vaivoja, jotka tilapäisinä esiintyessään ovat ennemminkin kuitenkin vain epämieluisia kuin varsinaisesti haitallisia. Jos turvottelu, ilmavaivat ja hidas suoli ovat kuitenkin alituisesti riesana, kannattaa asiaan tarttua jo oman elämänlaadun vuoksi.

Terveelliset elämäntavat sekä tarvittaessa ruokavalion hienosäätö voivat viedä jo pitkälle suoliston hyvinvoinnin parantamisessa. Listasimme viisi vinkkiä ummetuksen ja turvotuksen torjuntaan kotikonstein.

1. Ruokaa ärtyvälle suolelle

Ummetus, turvotus ja ilmavaivat ovat tyypillisiä ärtyvän suolen oireyhtymän oireita. Ärtyvää suolta voi rauhoittaa fodmap-ruokavaliolla, jonka koostamiseen saa parhaat vinkit ravitsemusterapeutilta. Jos suolta kiusaavia fodmap-hiilihydraatteja haluaa karsia kokeilumielessä itse ruokavaliostaan, lautaselta kannattaa jättää pois esim. palkokasvit, sipulit, kaalit sekä laktoosia sisältävät maitotuotteet. Viljoista kaura sopii yleensä paremmin kuin esimerkiksi ruis tai vehnä.

2. Hyvää rasvaa

Ärtyvän suolen oireyhtymässä runsasrasvainen ruoka voi olla yksi oireiden aiheuttaja, mutta liian niukka rasvan saanti voi toisaalta aiheuttaa myös ummetusta. Rasvan saannissa kannattaakin pitäytyä kohtuudessa ja panostaa elimistölle hyödyllisiin rasvoihin, joita saa mm. avokadosta, pähkinöistä, rasvaisesta kalasta ja rypsiöljystä.

3. Kunnolla kuitua

Kun vatsa pömpöttää pinkeänä ummetuksen vuoksi, kannattaa kokeilla kuidun lisäämistä ruokavalioon. Kuitu vauhdittaa suolen toimintaa lisäämällä suolessa etenevää massaa ja auttaa näin helpottamaan tukalaa oloa. Jos ummetus liittyy ärtyvän suolen oireyhtymään, kannattaa kuidun lähteet valita fodmap-ruokavalioon sopivista viljoista, vihanneksista, juureksista ja marjoista. Esimerkiksi kaura on mainio liukoisen eli geeliytyvän kuidun lähde.

4. Liikunnalla keveämpi olo

Liikunta laittaa suolikaasut liikkeelle ja auttaa myös vauhdittamaan suolen toimintaa, joten siitä on iloa sekä turvotukseen, ilmavaivoihin että ummetukseen. Liikunta auttaa myös lievittämään stressiä ja parantamaan unen laatua, mitkä edistävät myös suoliston hyvinvointia.

5. Nestettä koneeseen

Riittävä nesteen saanti estää suolen sisältöä kuivahtamasta ja pitää sen näin sujuvammin liikkeessä. Nesteen saannista kannattaa pitää huolta erityisesti myös silloin, kun kuidun saantia lisätään.

Ehkä sinua kiinnostaa...