Kourallinen marjoja
© colourbox

Tyydytä sokerinhimo marjoilla

Hedelmien syönti ei aina ole terveellisin vaihtoehto. Monet ravitsemusterapeutit suosittelevatkin marjoja hedelmien sijaan.

tiistai 23. elokuuta 2016 teksti Irene Brøndum
"Makeutettu hedelmäsokerilla" kuulostaa lähestulkoon terveelliseltä. Siksi yhä useammat valmistajat ovat alkaneet makeuttaa esimerkiksi marmeladeja ja valmisruokia esimerkiksi omenamehulla. Hedelmäsokeri eli fruktoosi on kuitenkin todennäköisesti yhtä haitallista kuin tavallinen sokeri, josta puolet on fruktoosia. Joidenkin mielestä fruktoosi on jopa pahempaa, koska sen sulamistuotteet kuormittavat maksaa eivätkä anna kylläisyyden tunnetta. Tuoreen hedelmän syöminen ei tätä ongelmaa aiheuta, koska siinä fruktoosia on suhteellisen vähän ja kokonaiset hedelmät sisältävät myös runsaasti ravintokuitua. Sen sijaan mehuissa, smoothieissa ja kuivattuja hedelmiä sisältävissä energiapatukoissa hedelmäsokeria on runsaasti. Marjoissa sen sijaan on huomattavasti enemmän hyviä suolistobakteereja hyödyttävää kuitua ja antioksidantteja kuin hedelmissä.

Ehkä sinua kiinnostaa...