Näin voit lievittää turvottelua kuukautisten aikana

Turvottelu on varmasti monelle tuttu vaiva, mutta siihen voi onneksi kokeilla monta konstia!

torstai 18. elokuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Turvotus on hyvin yleinen kuukautisia edeltävä ja niiden aikana vaivaava oire. Konsteja on kuitenkin onneksi monia turvotuksen lievittämiseen.

Vatsan turvottelu kuukautisten alla johtuu muun muassa vähäisestä estrogeenin määrästä. Oireet onneksi helpottavat pian kuukautisten alettua, kun estrogeenitaso alkaa jälleen nousta. Mutta mitä ilmapallovatsalle voi tehdä sitä odotellessa?

Syö runsaasti proteiinia ja kaliumia sisältäviä ruokia.  Kokeile turvotuksen ja kipujen lievitykseen banaania, parsaa ja tomaattia sekä terveellisiä rasvoja sisältäviä chia-siemeniä, pähkinöitä ja lohta.

Karta potentiaalisia turvottajaruokia. Kaalit ja pavut aiheuttavat tunnetusti turvottelua. Tämä johtuu niiden sisältämästä raffinoosista, eri sokereiden yhdistelmästä, joka imeytyy elimistössä vain osin. Turvottajaruokien sijaan kannatta valita ruokia, jotka auttavat lievittämään turvotusta.

Älä jätä treeniä väliin. Vaikka liikkuminen ei juuri sillä hetkellä huvittaisikaan, kiität itseäsi jälkeenpäin, sillä liikunta voi auttaa sekä lievittämään kipuja että vähentämään turvotusta. Kuukautisten aikana hyviä liikuntamuotoja ovat myös esimerkiksi rauhallinen jooga ja vesiliikunta.

Jyrkkä ei kahville. Kyllä - tämä koskee myös aamukahvia. Kahvi voi nimittäin vauhdittaa ruuasulatusta liialtikin ja ärsyttää suolistoa etenkin kuukautisten aikana. Kahvin sijaan voi kokeilla virkistävää, kofeiinitonta juomavaihtoehtoa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee