Inkivääriä
Inkivääri

Inkivääri tekee ihmeitä! Parhaimmillaan inkivääri on tuoreena, esimerkiksi kuumissa juomissa.

© iStock

Mihin kaikkeen inkivääri voi tepsiä?

Inkivääri voi lievittää tulehdusta ja pahoinvointia sekä nivel- ja lihaskipuja. Katso kaikki inkiväärin hyvät vaikutukset täältä – sekä vinkit inkiväärin käyttöön.

tiistai 30. tammikuuta 2018 teksti Inge Eriksen
 
Inkivääri on superterveellistä, mutta mihin kaikkeen sen voikaan auttaa? Entä miten sitä käytetään? Ja paljonko inkivääriä saisi syödä? Kerromme kaiken, mitä olet koskaan halunnut tietää inkivääristä.


Kysymyksiä ja vastauksia inkivääristä

 

Mitä inkivääri on?

Inkivääri on ruohokasvi, jota on viljelty tuhansia vuosia Intiassa ja Kiinassa. Inkivääristä käytetään ruoanlaitossa sen maavartta. Jauhetun inkiväärin lisäksi myös tuore inkivääri sopii hyvin moniin ruokiin ja esimerkiksi smoothieihin.

Mitä hyötyjä inkivääristä on?

Tulehdukset

Inkiväärin on tutkimuksissa todettu voivan vähentää tulehdusta ja infektioiden määrää. Inkivääri onkin etenkin sisältämänsä gingerolin ansioita luontoäidin lääkekaapin tehokkaimpia kasveja.

Pahoinvointi

Inkiväärin on todettu tehoavan pahoinvointiin, olipa kyseessä niin matkapahoinvointi, sädehoitoon liittyvä pahoinvointi kuin kankkunenkin. Inkivääri näyttäisi vaikuttavan sekä aivojen pahoinvointikeskuksessa että suolistossa. Inkivääri voi auttaa myös ilmavaivoihin.

Vastustuskyky

Inkivääri auttaa tukemaan vastustuskykyä selättämään esimerkiksi flunssaviruksia. Vaikutuksen saamiseksi inkivääriä olisi kuitenkin nautittava noin 5 grammaa päivässä – ja ehkä enemmänkin, jos inkivääriä käytetään keittämällä siitä juomaa.

Nivelkivut

Inkivääriuutteen tehosta polven nivelrikosta johtuvaan kipuun on saatu viitteitä muutamissa tutkimuksissa. Teho näyttäisi perustuvan inkiväärin sisältämiin tulehdusta hillitseviin yhdisteisiin.

Verenpaine

Inkiväärin sisältämä kalium auttaa laskemaan verenpainetta, ja näin myös laskemaan korkean verenpaineen kasvattamaa sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Lihaskivut

Inkivääri sopii myös mainiosti rankan treenin jälkeisen palautumisen tueksi, sillä se voi auttaa lievittämään lihaskipuja. Vaikutus perustuu inkiväärin tuledusta lievittäviin ominaisuuksiin.

Miten inkivääriä käytetään?

Inkivääriä kannattaa käyttää tuoreena – näin siitä saa sekä hyötyä että makua. Kokeile raastettua inkivääriä esimerkiksi smoothieissa, mehuissa, rahkassa tai tuorepuristetun appelsiinimehun maustajana.

Inkivääriä voi käyttää myös esimerkiksi sushissa ja keitoissa sekä erilaisissa vokkiruoissa.

Tuoretta inkivääriä voi käyttää myös lihojen marinadeissa, sillä inkivääri sisältää entsyymiä, joka mureuttaa lihaa.

Inkivääristä voi keittää myös inkiväärijuomaa, joka on mainio terveysdrinkki vaikka heti aamulla kulautettavaksi. Kannattaa muistaa, että osa inkiväärin tehosta menetetään keittäessä.

Kokeile inkivääriä myös jäätelössä.

Voiko inkiväärin kuorta syödä?

Kuoren voi toki pistää poskeensa, mutta mitään varsinaista syytä moiseen ei ole. Toisin kuin monissa kasviksissa ja hedelmissä, inkiväärin kuoressa ei ole juurikaan terveydelle hyödyllisiä ravintoaineita. Kuoren voi kokeilla poistaa teelusikalla, jolloin sitä ei tule poistettua liian syvältä eikä itse terveellistä sisusta ei tule vahingossa kuorittua hukkaan. 

Jos haluat käyttää kuorta, pese inkivääri huolella esimerkiksi vihannesharjalla, jotta saat kuoren uurteisiinkin mahdollisesti jääneet bakteerit pois.

Voiko inkivääriä pakastaa?

Inkivääriä voi hyvinkin pakastaa. Kuori inkivääri ennen pakastamista ja raasta sulaneena.

Miten inkiväärijuomaa valmistetaan?

Inkiväärishotti: Puhdista inkivääri huolellisesti ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Pane kattilaan inkivääri ja 1,5 litraa vettä ja anna kiehua hiljalleen 45 minuuttia. Anna maustua 45 minuuttia ja siivilöi neste. Lisää hieman hunajaa ja 1–2 sitruunan mehu ja anna jäähtyä.

Katso lisää inkiväärishottireseptejä täältä

 

Voiko inkivääriä syödä liikaa?

Useimmissa tutkimuksissa inkivääriä on käytetty jauheena 500–1 000 mg:n annoksina, mikä vastaa 2–4 grammaa tuoretta inkivääriä. Se ei vielä tarkoita, etteikö enempää saisi käyttää, mutta toisaalta suuremmista määristä ei ole vastaavaa hyötyä.

Useiden viikkojen runsaasta käytöstä voi kuitenkin olla suorastaan haittaa. "Yliannostus" voi aiheuttaa turvotusta, ripulia ja närästystä sekä lisätä verenvuototaipumusta. Verenohennus-, verenpaine-, ja diabeteslääkkeitä käyttävien kannattaa nauttia inkivääriä maltillisesti, sillä inkiväärillä voi olla näiden kanssa yhteisvaikutuksia. Eläinkokeissa on todettu liikakäytön vaikuttavan syöpäkasvainten kehittymiseen.

Inkiväärin riskejä ei ole erityisen laajalti analysoitu, mutta rotilla tehtyjen kokeiden perusteella on todettu 10–15 gramman päivittäisen inkivääriannoksen olevan aikuisilla ihmisillä vaaraton. Määrä vastaa noin teelusikallista tuoretta, raastettua inkivääriä.

Muun muassa yhdysvaltalaisen Marylandin yliopiston tutkijat ovat ottaneet toisaalta varovaisemman kannan ja suosittelevat enintään 4 gramman päivittäistä saantia. Suuremmat annokset eivät silloin tällöin nautittuina ole välttämättä vaarallisia, mutta jatkuva runsas käyttö voi olla haitallista.

Nautittuun määrään vaikuttaa sekin, missä muodossa inkivääri nautitaan. Jauheena tai tabletteina inkivääriä voi helposti tulla saaneeksi enemmän kuin esimerkiksi tuoreesta inkivääristä uutetussa juomassa.

Suomessa THL ei suosittele inkiväärivalmisteiden tai -teen sekä inkivääriä sisältävien ravintolisien käyttöä raskaana olevilla naisilla, koska turvallisen käytön määristä ei ole varmuutta. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee