Nainen ostoksilla marketissa
© iStock

Näin pidät huolta ruuansulatuksesta

Vaivaako vatsa? Älä sulata temppuilua, sillä ruuansulatusta voi tukea helpoin kotikonstein.

maanantai 20. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Ruuansulatuksen temppuilua ei tarvitse sulattaa - apu löytyy useimmissa tapauksissa oikeista ravitsemusvalinnoista sekä säännöllisestä ruokailurytmistä.

Tärkeät ruuansulatusentsyymit

Ruuansulatus käynnistyy jo suussa, missä hampaat hienontavat ruuan, sylki pehmentää massan ja ensimmäiset ruuansulatusentsyymit käyvät toimeen. Vatsalaukun entsyymit jatkavat työtä, jotta ruoka pääsee jatkamaan matkaansa suolistoon, missä jälleen uudet entsyymit pilkkovat ravintoaineet elimistön hyödynnettäviksi.

Entsyymien apuna

Ruuansulatuksen ongelmat saattavat johtua entsyymien puutteesta. Ikääntymisen myötä myös vatsahappojen tuotanto voi pienentyä. Itse voi tehdä paljonkin: kannattaa välttää turvotusta aiheuttavia ruoka-aineita sekä pitkälle prosessoituja ruokia. Kun ruuansulatus on kunnossa, ravintoaineetkin imeytyvät tehokkaammin.

Ruokavaliosta tukea

Etenkin hedelmistä sekä kasviksista saa vatsan toimintaa tukevia entsyymejä. Tarvittaessa voidaan kokeilla myös entsyymivalmisteita. Jos oma ruokavalio mietyttää, vinkkejä voi kysyä myös esimerkiksi ravitsemusterapeutilta tai lääkäriltä.

Monipuolinen ja terveellinen, runsaasti kuituja sisältävä ruokavalio on paras konsti tukea ruuansulatusta. Myös liikunta, niin reippailu kuin rauhallinen joogakin, on suoliston mieleen.

Ehkä sinua kiinnostaa...