© Colourbox

Miten hiilareiden hylkääminen voi vaikuttaa elimistössä

Hiilihydraattien täyskielto ei ole välttämättä elimistölle hyväksi - mutta eivät ole pahishiilaritkaan.

keskiviikko 10. elokuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Hiilihydraateista on tullut monille mörkö, joka pitää häätää ruokavaliosta kokonaan, etenkin jos haluaa syödä terveellisesti tai pudottaa painoa. Mutta mitä elimistössä tapahtuu, kun hiilarit hylätään - ja miksi kannattaa suosia hitaita hiilareita?

Paino putoaa

Kun hiilihydraatit jätetään ruokavaliosta, paino voi aluksi tippua reippaamminkin kuin muilla konsteilla. Elimistöstä ei kuitenkaan tällöin katoa rasvaa vaan nestettä. Kun hiilihydraattien saanti tyrehtyy, elimistön glykogeenivarastot alkavat huveta, jolloin niihin sitoutunut vesi erittyy virtsan mukana.

Olo voi ankeutua

Hiilihydraatit ovat aivojen tärkein energianlähde. Kun hiilihydraatteja ei enää saada ravinnosta, elimistössä on muodostuu myös vähemmän glykogeenia, joka muuntuisi glukoosiksi. Toisin sanoen verensokeri voi tällöin laskea, mikä aiheuttaa päänsärkyä, väsymystä ja ärtyneisyyttä.

Mieliala voi laskea

Kaikenlaiset hiilihydraatit vaikuttavat elimistössä mielialaa nostavan serotoniinin tuotantoon. Kun hiilihydraatit jäävät pois, voi seurauksena olla ynseä olo ja matalampi mieliala.

Koukuttavat huonot hiilarit

Pitkälle jalostetut, ns. nopeat hiilihydraatit singauttavat verensokerin nopeasti korkealle, mitä seuraava vastaavasti pian verensokerin romahdus. Tutkimuksen mukaan ne myös vaikuttavat aivoissa alueisiin, jotka liittyvät myös riippuvuuksiin. Hiilareiden lähteistä kannattaa valita terveellisemmät vaihtoehdot, kuten täysjyvätuotteet, vihannekset ja hedelmät.

Ehkä sinua kiinnostaa...