Kevytkolajuomia
© iStock

Miksi kevytlimsoista ei välttämättä ole avuksi painonpudotuksessa

Kevytlimpparit eivät ole mikään ihmekonsti painonpudotukseen.

torstai 15. joulukuuta 2016

Painonpudotuksessa ruokavalio on kaiken a ja o, ja on vain järkevää remontoida sitä terveellisemmäksi. Eräs valinta voi kuitenkin viedä ojasta allikkoon: vaikka juomapuolella vaihto kevytlimuihin tuntuisi loogiselta, se ei välttämättä ole paras ratkaisu.

Keinotekoiset makeutusaineet sokerin korvikkeena

Sokerissa on tunnetusti hurjasti energiaa, ja painoa pudotettaessa energiansaantia pitäisi rajoittaa. Tuntuisi siis järkevältä vaihtaa peruslimut sokerittomiin versioihin, mutta valitettavasti tämä konsti ei välttämättä auta lainkaan. Vaikka kevytlimut ovatkin sokerittomia eivätkä näin vaikuta energiansaantiin, niillä voi olla haitallisia vaikutuksia painonpudotukseen.

International Journal of Obesity -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin makeutusaineiden ja sokerin vaikutusta painoon. Osallistujia pyydettiin nauttimaan erilaisia makeutusaineita ja sokeria, ja heidän tuli jälkeenpäin kirjata, mitä he olivat syöneet samana päivänä.

Kevytlimppari kostautuu aterialla

Tulokset osoittivat, että makeutusaineita nauttineet söivät päivän mittaan enemmän kuin sokerin käyttäjät. Sokerin pois jättäminen tällöin "oikeutti" syömään enemmän päivän aterioilla. Sokerittomalla juomalla oli siis tällöin itse asiassa painoa lisäävä vaikutus, vaikka sokeriton juoma on sinällään hyvä vaihtoehto runsaasti sokeria sisältävälle limpparille. 

Hyvännäköinen Kari Traa -treenipaita ja 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä 24,90 € 

Ehkä sinua kiinnostaa...