Lue myös

Lehtikaali

Nainen istuu tietokoneen ääressä smoothie kädessään, pöydällä vihanneksia
© iStock

Kasviksilla pidät aivot terässä

Tummanvihreiden vihannesten sisältämä luteiini näyttää suojaavan aivoja ikääntymiseltä.

tiistai 2. toukokuuta 2017 teksti Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Vahvat vihannekset pitävät aivot nuorekkaina

Ikuinen nuoruus on ehkä hiukan lähempänä toteutumista, jos asiantuntijoita on uskominen. Aivojen ikääntymisprosessia voi kenties hidastaa syömällä runsaasti vihanneksia, jotka sisältävät luteiini-antioksidanttia.

Kokeessa mitattiin luteiinitasot ihmisiltä, joiden aivot myös kuvattiin ja joille tehtiin erilaisia tieto- ja taitotestejä. Tutkimuksessa havaittiin, että ne henkilöt, joilla oli elimistössään eniten luteiinia, menestyivät testeissä parhaiten ja heidän aivonsa olivat vahvimmat keskeisissä muistitoimintojen osissa.

Jos haluat tankata luteiinia, se onnistuu helposti esimerkiksi siten, että valitset ruokavalioosi lehdiltään tummanvihreitä vihanneksia.

Lue mitä muuta hyvää tummanvihreät kasvikset tekevät.

Lähde: Illinoisin yliopisto

4 luteiinia sisältävää vihannesta
4 luteiinia sisältävää vihannesta

Haluatko pitää aivot nuorekkaina? Kahmi lautaselle luteiinia sisältäviä kasviksia.

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan? Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Fooddiary.fi on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...