Kvinde med lille fisk i munden
© iStock

Mitkä kalat ovat terveellisimpiä

Oikeanlaista kalaa syömällä voi saada suuria terveyshyötyjä.

sunnuntai 19. helmikuuta 2017 teksti Tine Sandorf

Terveyden kannalta sillä on merkitystä, valitseeko lautaselleen lohta vai turskaa. Jos haluaa syödä terveyttä edistävää kalaa, kannattaa suosia rasvaista kalaa, kuten lohta.

Kokeile vaikka tätä herkullista lohireseptiä.

Erään tutkimuksen mukaan mitä enemmän rasvaista kalaa syö, sitä pienempi on sydänveritulpan riski. Tästä on kiittäminen rasvaisen kalan sisältämiä omega-3-rasvahappoja.

Naiset hyötyvät eniten

Tutkimuksessa eniten rasvaista kalaa syöneellä naisryhmällä sydänveritulppien määrä oli 22 prosenttiyksikköä pienempi kuin vain vähän rasvaista kalaa syöneillä naisilla. Miesten kohdalla pudotus oli 12 prosenttiyksikköä.

Tutkimusta tehtiin mm. Aalborgin yliopistossa Tanskassa ja siinä seurattiin 60 000 ihmistä 17 vuoden ajan ja tarkasteltiin osallistujien sydänveritulppien määrää ja ruokailutottumuksia.

Myös nivelkivut voi välttää syömällä rasvaista kalaa

Rasvainen kala osaksi ruokavaliota

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan kalaa tulisi syödä 2-3 kertaa viikossa. Terveydelle erityisen hyödyllisiä rasvaisia kaloja ovat mm. makrilli, silli, anjovis, lohi, sardiniini ja kirjolohi.

Ehkä sinua kiinnostaa...