Nainen paloittelee kasviksia keittiössä

Haluaisitko syödä enemmän kasviksia? KuntoPlussan vinkkien avulla se on helppoa.

© iStock

6 kokkausvinkkiä terveellisempään ruokavalioon

Vinkkien avulla teet smoothieista, salaateista, ilta-aterioista ja jälkiruuista entistäkin terveellisempiä.

perjantai 10. helmikuuta 2017 teksti Inge Eriksen

1. Tee pakastimeen valmiita smoothiepakkauksia

Jos pidät smoothieista, voit tehdä ajan ja vaivan säästämiseksi pakastimeen valmiita smoothie-annoksia, joihin lisätään vain neste.

Laita esimerkiksi pakastepussiin smoothieen sopiva määrä marjoja, hedelmiä ja vihanneksia ja kirjoita pussin päälle, mitä siihen pitää vielä lisätä, kuten 1 dl skyriä tai 1 dl maitoa.

2. Avokadoa kaikkeen!

No, ehkä avokadoa ei kannata lisätä aivan kaikkeen, mutta avokado kyllä tekee useimmista ruuista terveellisempiä ja maukkaampia.

Avokado on hyvä voin ja juuston korvike esimerkiksi leivän päällä ja tuo lisäksi mihin tahansa ruokaan herkullisen lisämaun, kermaisen koostumuksen, terveellisiä rasvoja ja täyttävää kuitua.

Katso, mihin kaikkeen avokadoa voi käyttää!

3. Säilytä salaatti oikein

Säilyttämällä salaatin oikein varmistat, että se on käytettäessä aina miellyttävän raikasta ja tuoretta.

Jaa salaatinlehdet 4-5 pakastepussiin, purista pusseista ilma pois ja sulje pussit tiiviisti. Säilytä pussit viileässä.

4. Vaihda pasta kasviksiin

Korvaa pasta, riisi ja nuudelit suikaloiduilla tai raastetuilla kasviksilla. Hyviä korvikkeita ovat mm. porkkana, kurpitsa, kukkakaali ja valkokaali. 

Vaihtokaupassa menetät tärkkelystä ja kaloreita mutta samalla saat lisää kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita.

5. Papuja jälkiruokiin

Kuivatut pavut ovat täynnä proteiinia ja kuitua ja ovat oiva lisä salaatteihin, pataruokiin ja keittoihin. Mutta tiesitkö, että niitä voi käyttää myös jälkiruuissa? 

Netistä löytyy runsaasti herkullisia reseptejä, joissa papuja on lisätty esimerkiksi suklaaruutuihin tai suklaamousseen.

6. Valitse kreikkalainen

Jos haluat ruuasta vähemmän kaloreita, vaihda öljy, majoneesi, voi ja kerma kreikkalaiseen jogurttiin, jossa on 2 prosenttia rasvaa. Jogurtti sopii korvikkeeksi useimpiin ruokiin, ja lisäksi saat siitä lisää kalsiumia ja proteiinia. 

Ehkä sinua kiinnostaa...