Nainen vihannesosastolla
© iStock

Terveellisimmät kasvikset

Marjat, hedelmät ja vihannekset ovat terveellisiä. Mutta mitkä ovat parhaat vaihtoehdot? Poimimme ostoskoriimme kasvis- ja hedelmävalikoiman terveellisimmät tuotteet. Inspiroidu ja käytä!

torstai 3. elokuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Nämä ovat terveellisimmät kasvis- ja hedelmävalinnat

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä yhteensä vähintään 500 g päivässä. Suomalaiset syövät aivan liian vähän kasviksia, ja se näkyy terveystilastoissa.  

Poimi näitä ostoskärryysi 

Värien runsautta

Poimi jokaiselle aterialle eri värisiä kasviksia ja hedelmiä. Etsi väripalettiin vieraampia sävyjä ja kokeile uusia tuttavuuksia. Eri värejä yhdistelemällä saat samalla laajan kirjon terveyttä lautasellesi. 

Kotimaista

EU:n ulkopuolella saatetaan käyttää tuholaismyrkkyjä, joita meillä ei käytetä. Mitä kauemmin tuotteen matka lautasellesi kestää, sitä enemmän tuoreutta jää matkalle. 

Luomua

Luomutuotteiden myynti kasvoi 12 % vuonna 2016. Luomun markkinaosuus Suomessa on alle 2 %. Ruotsissa se lähentelee kymmentä. Luomukasviksissa ja -hedelmissä on vähän, tai ei ollenkaan torjunta-ainejäämiä. 

Kauden mukaan

Kasvikset ja hedelmät sisältävät eniten vitamiineja, maistuvat parhailta, ovat huokeimmillaan ja kuormittavat ympäristöä vähiten silloin kun on niiden sesonki. 

KUNTO PLUS suosittelee
Fooddiary.fi sisältää yli 400 terveellistä ja kevyttä ruokaohjetta, jotka auttavat sinua kohti terveitä elintapoja.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...