Nainen hymyilee kasviskassi sylissä
© Colourbox

Näin saat lisää kasviksia koko viikon ruokiin

Jos kasvisten saanti jää niukaksi, valmistele koko viikon kasvikset jo etukäteen. Annamme kolme helppoa vinkkiä kasvisten valmisteluun ja käyttöön.

perjantai 10. maaliskuuta 2017 teksti Maria Albøg Jespersen

Kasviksia kerralla koko viikoksi

Vaikka sinulla ei olisikaan töistä kotiin tullessa aikaa tai voimia täyden aterian valmistamiseen, voit silti helposti lisätä kasvisten syöntiä monin eri tavoin. 

Tärkeintä on valmisteleminen ennakkoon. Käytä sunnuntaisin hieman aikaa seuraavan viikon kasvisten valmisteluun. Voit esimerkiksi kuoria ja paloitella porkkanaa ja kaalia etukäteen aterian kuin aterian elävöittäjäksi. Valmista kerralla suuria annoksia, joista saat syötyä useamman kerran. 

Lue lisää vinkkejä siihen, miten voit lisätä kasvisten käyttöä ruuissa helposti ja kätevästi.

Muista kuitenkin, että kuoritut ja paloitellut kasvikset sietävät huonosti valoa ja ilmaa. Kasvisten vitamiinit ja antioksidantit vähenevät, jos kuorittuja ja paloiteltuja kasviksia säilytetään valmisteltuna monta päivä. 

Näihin ongelmiin on kuitenkin helppo ratkaisu: säilytä pilkotut kasvikset ilmatiiviissä rasiassa. Voit myös laittaa astian pohjalle ja päälle palan kosteaa talouspaperia. Sitruunatilkan lisääminen estää paloiteltuja kasviksia muuttumasta ruskeiksi ennen aikojaan. 

Kasvisten valmistelu

1. Vettä sisältävät kasvikset

Leikkaa kasvikset tikuiksi, ja syö ne terveellisenä välipalana tai muuna naposteltavana. Voit myös leikata kasvikset spiraalileikkurilla ohuiksi nauhoiksi ja käyttää niitä spagettina tai vaikka keitossa. 

Korvaa pasta kasviksilla! 

Säilyvyys valmistelun jälkeen: 1-2 päivää jääkaapissa

2. Juurekset

Paloittele juurekset kuutioiksi, tee niistä tikkuja tai leikkaa ne vihannesleikkurilla ohuiksi viipaleiksi tai nauhoiksi ja käytä salaateissa tai pataruuissa. 

Yhdeksän terveellistä juuresta ja vinkit niiden käyttöön.

Säilyvyys valmistelun jälkeen: 3-4 päivää jääkaapissa

3. Kaali

Poista päällimmäiset lehdet, ja leikkaa kaali suupaloiksi. Vältä liian suuria paloja, joita on hankala syödä. Lisää kaalin joukkoon happoinen kastike, esimerkiksi etikka- tai sitruunakastike, niin kaali säilyy pidempään. Syö kaali raakana tai käytä wokkiruokiin.

Herkullisia ja terveellisiä kaalireseptejä.

Säilyvyys valmistelun jälkeen: 3-4 päivää jääkaapissa

Ehkä sinua kiinnostaa...