Kasviksia purkeissa hapattumassa

Näin hapatat kasviksia

Hapattaminen on perinteinen säilöntämenetelmä, joka perustuu maitohappobakteerien aikaansaamaan käymiseen. Hapanherkuista tykkää myös suolisto!

tiistai 21. maaliskuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Miksi hapattaminen kannattaa

Hapan maku – hyvinvoiva vatsa

Hapatettujen tuotteiden sisältämät maitohappobakteerit ovat erittäin terveellisiä. Ne ovat probioottisia bakteereita, jotka vähentävät esimerkiksi ripulin riskiä ja auttavat pilkkomaan maitosokeria. Lisäksi maitohappobakteerit parantavat ravintoaineiden, kuten B12-vitamiinin, K-vitamiinin, magnesiumin, kalsiumin ja raudan imeytymistä.

Hapatuksesta hyvinvointia

Hapatetuista ruoka-aineista saadaan useita eri vitamiineja. Ne myös vahvistavat suolen seinämiä, jolloin haitallisten aineiden pääsy verenkiertoon vaikeutuu. Maitohappobakteerit tuottavat peptidejä, jotka auttavat tuhoamaan haitallisia bakteereita.

Kun maitohappobakteerit valtaavat suolistossa tilaa, sinne mahtuu vähemmän haitallisia bakteereita aiheuttamaan sairauksia. Maitohappobakteerit voivat näin vahvistaa elimistön immuunipuolustusta. Suoliston hyvät bakteerit voivat myös auttaa pitämään painon hallinnassa ja elintasosairaudet loitolla. 

Tutkittua tietoa

Lundin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet maitohappobakteerien tehoa lisäämällä niitä ruokaan. Tutkijat syöttivät kahdelle rottaryhmälle muuten samaa ruokaa, mutta lisäsivät toisen ryhmän ruokaan maitohappobakteereita. Maitohappobakteereita saaneet rotat lihoivat vähemmän ja niillä oli elimistössä vähemmän tulehduksia kuin niillä, jotka eivät saaneet maitohappobakteereita. Tulehdus voi vaikeuttaa verensokerin säätelyä ja painonhallintaa.

Korealaiset tutkijat ovat tehneet samansuuntaisia havaintoja vertailtuaan kahta koehenkilöiden ryhmää. Näistä toinen sai tuoretta kaalia ja toinen korealaista kansallisruokaa kimchiä, joka on hapatettua kaalia. Molempien ryhmien rasvaprosentti laski, mutta hapatettua kaalia saaneilla se laski enemmän. Tässä ryhmässä myös verenpaine laski enemmän ja verensokeri oli alhaisempi kuin tuoretta kaalia syöneiden ryhmällä.

Seitsemän hapatettua herkkua!

Näin hapatat kasviksia

Vaihe 1

Huuhdo ja suikaloi hapatettavat kasvikset. Kaalista on hyvä aloittaa, jos hapatus ei ole ennestään tuttua.

Vaihe 2

Hiero ja painele kaalia, jotta siitä irtoaa nestettä. Kaalin tulee olla kokonaan nesteen peitossa. Lisää 2 % suolaa eli 20 g litraan nestettä.

Vaihe 3

Painele kaali kannelliseen lasitölkkiin tai hapatusruukkuun. Säilytä noin 20 asteen lämmössä 3−4 viikkoa. 

Vaihe 4

Muutaman viikon kuluttua kaaliin on muodostunut runsaasti terveyttä edistäviä probioottisia bakteereita. Raikas hapankaali sopii mainiosti rasvaisten ruokien, kuten makkaran, sianlihan ja lohen lisäkkeeksi. 

6 vinkkiä hapattajalle

1. Neste: Ellei suolaliemi peitä kasviksia kokonaan, ne saattavat kuivua tai homehtua pinnalta. Jos hapatat esimerkiksi juureksia, joissa ei ole tarpeeksi nestettä, niihin on lisättävä suolalientä.

2. Suola: Kasviksia hapatettaessa tarvitaan suolaa. Se varmistaa, että suolaa hyvin sietävät maitohappobakteerit pystyvät torjumaan sairauksia aiheuttavien bakteerien toiminnan. Litraan nestettä pitää lisätä 20 g suolaa.

3. Ei happea: Hapatettaviin kasviksiin ei saa päästä happea. Parhaiten se onnistuu, kun käytät hapatusruukkua, jossa on vesilukko. Se estää hapen pääsyn kasviksiin.

4. Ilma pois: Ellet käytä hapatusruukkua, lasitölkki pitää avata ensimmäisten päivien aikana ja sulkea uudelleen.

5. Lämpö: Paras hapatuslämpötila on 20 astetta. Jos lämpötila on liian alhainen, käyminen ei pääse kunnolla käyntiin, ja mausta tulee ikävän hapan. Jos lämpötila on liian korkea, happaneminen nopeutuu, mikä voi vaikuttaa hapankaalin makuun.

6. Pierut pois: Käymisprosessi on valmis, kun maku on sopivan hapan. Yleensä se vie aikaa kolmesta neljään viikkoon. Hapankaali aiheuttaa vähemmän ilmavaivoja kuin tuore kaali.  

Ehkä sinua kiinnostaa...