Nainen hymyilee kädessään kulhollinen mansikoita
© iStock

Iloa ja terveyttä marjoista

Marjat tekevät hyvää verenpaineelle, verensokerille ja painonhallinnalle. Kotimaiset marjat ovat täynnä makua ja vitamiineja, ja uusi marjakausi on pian alkamassa. Kerromme, miten herkuttelet marjoilla terveellisimmin.

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Herkulliset, terveelliset marjat

Näin saat parhaat terveyshyödyt marjoista

Syö kaksi desiä päivässä

100–250 g eli noin 2 dl marjoja päivässä hyödyttää tutkitusti terveyttä. Marjoja ei voi syödä liikaa. Vatsa täyttyy jo kauan ennen kuin marjoista on haittaa.

Vaihtele marjoja

Kaikkein terveellisintä on syödä vaihtelevasti erivärisiä marjoja ja nauttia lisäksi myös erivärisiä kasviksia.

Syö marjat kypsentämättä

Marjojen nauttiminen tuoreina ja käsittelemättöminä, esimerkiksi rahkan kanssa tai salaatissa, on terveyden kannalta parasta. Terveyshyötyjä saa toki myös pakastetuista, kuivatuista ja muuten käsitellyistä marjoista.

Säilytä viileässä

Marjat säilyvät parhaiten jääkaapissa, jos et syö niitä samana päivänä, mutta ota ne huoneen lämpöön hyvissä ajoin ennen syöntiä, jotta maku on parhaimmillaan.

Tankkaa marjoja pitkin päivää

Aamiaisella

Nauti mustikoita puuron tai jogurtin kanssa, tai tee kesäinen smoothie, johon laitat rahkaa, hiukan öljyä, ½ banaania ja marjoja.

Kokeile ihanaa marjasmoothieta!

Aamun välipalana

Syö pari kourallista tuoreita tai pakastemarjoja, vaikkapa mustaherukoita, jotka vahvakuorisina kestävät eväsrasiassakin.

Lounaalla

Syö lihaleikkeleen sijasta mansikoita, jolloin saat runsaasti C-vitamiinia kovan rasvan ja turhien kaloreiden sijaan.

Mansikat maistuvat myös ruokaisassa broilerisalaatissa.

Iltapäivän välipalana

Lisää juustovoileivälle karviaishilloa, ja mausta juomavesi tuoreilla vadelmilla.

Päivällisellä

Lisää sosekeittoon marjasalsaa, ja tarjoile lihan kanssa puolukkasurvosta tai herukoita.

Esimerkiksi grilliaterian lisukkeeksi sopii mainiosti marjaisa fenkolisalaatti.

Jälkiruuaksi

Jos painonhallinta sen sallii, nauti jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa ja kotitekoista jäätelöä tuoreiden marjojen kera.

Täältä löydät lisää herkullisia jälkiruokareseptejä!

KUNTO PLUS suosittelee
Fooddiary.fi sisältää yli 400 terveellistä ja kevyttä ruokaohjetta, jotka auttavat sinua kohti terveitä elintapoja.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

KUNTO PLUS vaatettaa sinut juoksulenkille

Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Active Fit -juoksutakin KUNTO PLUS -lehden mukana. Juoksutakki on räätälöity antamaan sinulle parhaat edellytykset huippusuorituksiin sääolosuhteista riippumatta.

Nyt KUNTO PLUS tarjoaa sinulle hienon juoksutakin sekä runsaasti inspiraatiota, vinkkejä ja terveellisiä reseptejä. Säästät yli 99 €!

>>Katso erikoistarjous täältä.<<

Ehkä sinua kiinnostaa...