Nainen makaa sängyllä suklaata syöden
© iStock

8 hyvää syytä herkutella suklaalla

Lisää puhtia treeniin, iloisempi mieli ja matalampi verenpaine... lue, miksi suklaalla kannattaa herkutella hyvällä omallatunnolla - kunhan pysyy kohtuudessa!

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Suklaan monet hyvät puolet

Annamme kahdeksan hyvää syytä korkata levy tummaa suklaata ja herkutella hyvillä mielin. Suklaan terveysvaikutuksista on viime vuosina saatu paljon uutta tutkimustietoa. Tiesitkö, että suklaa voi esimerkiksi lievittää yskää?  

1. Sydänystävä

Suklaa voi useiden tutkimusten mukaan olla hyväksi sydämelle ja verisuonille. Sen on todettu laskevan verenpainetta sekä vahvistavan verisuonia ja ehkäisevän niiden kalkkeutumista. Suklaan flavonoidit voivat parantaa verisuonten seinämien joustavuutta ja edistää näin verenkiertoa. Pari palaa tummaa suklaata päivässä riittää myönteiseen vaikutukseen.

2. Aurinkosuojaa iholle

Runsaasti flavonoideja sisältävän kaakaon on saksalaistutkimuksessa todettu voivan suojata ihoa auringon UV-säteiden aiheuttamilta vaurioilta sekä tekevän ihosta vahvemman ja sileämmän sekä ehkäisevän ihon kuivumista. 

3. Lievitystä tulehduksiin

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan tumma suklaa maistuu myös suoliston hyville bakteereille. Ne tuottavat kaakaon sisältämistä aineista helpommin imeytyviä yhdisteitä, jotka voivat vähentää sydänsairauksiin, tyypin 2 diabetekseen, syöpään, masennukseen ja lihavuuteen liittyviä tulehduksia.  

4. Hyvää oloa

Suklaa sisältää aineita, jotka edistävät elimistön hyvän olon hormoneiden endorfiinien ja serotoniinin tuotantoa. Suklaa myös auttaa rentoutumaan ja parantamaan mielialaa. 

5. Vauhtia lenkille

Brittitutkimuksessa todettiin tumman suklaan antavan pyöräilijöille lisäpuhtia. 40 gramman päivittäinen annos tummaa suklaata kahden viikon ajan näkyi pyöräilijöiden hapenkulutuksessa ja anaerobisessa suorituskyvyssä. Tutkijat arvelivat syyksi verisuonia laajentavaa typpioksidia, jonka tuotantoa tumma suklaa - samoin kuin punajuuri - lisää elimistössä.

6. Lievitystä yskään

Kaakaon sisältämän teobromiinin on todettu brittitutkimuksissa lievittävän yskää jopa perinteisesti yskänlääkkeissä käytettyä kodeiiniakin tehokkaammin. Teobromiinin teho näyttäisi perustuvan sen yskimisrefleksiä hillitsevään vaikutukseen.

7. Verensokerin ­tasapainottaja

Suklaan ja kaakaon flavonoidien on todettu mahdollisesti vaikuttavan suotuisasti insuliinin tuotantoon.

8. Kylläisyyttä

Kaakaovoin rasvahapot etenevät varsin verkkaisesti mahalaukusta, jolloin aivot saavat vatsasta viestejä, että enempää täytettä ei nyt tarvita. 

Vinkki! Kaakaossa sen salaisuus

Suklaaostoksilla kannattaa kiinnittää huomiota suklaan kaakaopitoisuuteen ja suosia vähintään 70 prosenttia kaakaota sisältäviä suklaita. Hyvinvointia tukevat ominaisuudet juontuvat nimittäin suklaan raaka-aineena käytettävistä kaakaopavuista. Kaakaon lisäksi suklaa sisältää yleensä runsaasti sokeria sekä maitoa. Valkosuklaan valmistuksessa kaakaomassaa ei käytetä lainkaan. 

Ehkä sinua kiinnostaa...