Hapatettua suippokaalia

7 suosikkiherkkua, jotka on valmistettu hapattamalla

Hapatettu ruoka on superterveellistä, mutta tiesitkö, mitkä kaikki herkut on oikeasti valmistettu hapattamalla?

keskiviikko 22. maaliskuuta 2017 teksti Irene Brøndum

7 hapatettua suosikkia

1. Hapankaali

Hapankaali lienee tunnetuin hapatettu tuote länsimaissa. Hapankaali tehdään valkokaalista, johon lisätään suolaa ja johon syntyy maitohappobakteereita käymisen yhteydessä.

Näin valmistat hapankaalia itse.

Käyttö: Hapankaali sopii mainiosti savustettujen ja rasvaisten ruokien, kuten lihan ja makkaran lisäkkeeksi tai hotdogien täytteeksi. 

2. Kimchi

Kimchi valmistetaan kiinankaalista, johon lisätään chiliä ja valkosipulia. Kimchissä on paljon vitamiineja ja probioottisia bakteereita. Tutkimusten mukaan päivittäinen kimchi-annos voi alentaa kolesterolia ja auttaa painonhallinnassa.

Käyttö: Rapea ja voimakkaan makuinen kimchi saa hien kihoamaan otsaan kylmimpänäkin päivänä. Jokainen korealainen syö vuodessa keskimäärin 22 kiloa kimchiä. Jos korealaisilta kysyy, kimchi sopii kaikkien ruokien lisäkkeeksi.

3. Hapanjuuri

Hapanjuuressa on jauhoja, vettä ja suolaa. Kun seos saa seistä huoneenlämmössä, hiivasolut ja maitohappobakteerit alkavat muuttaa jauhojen hiilihydraatteja hiilidioksidiksi ja maitohapoksi. Hiivalla kohotettu leipä maistuu aina samanlaiselta, mutta hapanjuurella valmistetun leivän maku on vivahteikas. Hapanjuurileipä säilyy tuoreena useita päiviä. Sen sisältämät kivennäisaineet ovat helposti sulavassa muodossa, minkä vuoksi esim. rauta imeytyy hyvin.

Näin valmistat itse taikinajuuren.

Käyttö: Sekä ruisleivän että vaaleiden hapanleipien valmistukseen. 

4. Suklaa

Kukapa olisi arvannut, että lempiherkkumme maistuu niin mainiolta fermentoinnin ansiosta? Kaakaopapuja käytetään, jolloin niiden sisältämät sokerit hajoavat ja niistä muodostuu maitohappobakteereita. Bakteerit tuottavat maitohappoa, joka muuttaa pH:ta merkittävästi, mikä hajottaa proteiinia ja muodostaa sokereita. Tämä prosessi tuottaa makuvivahteita, joita me rakastamme. Ennen vanhaan kaakaopavut saivat käydä luonnollisesti banaanilehtien alla, mutta nykyään niihin lisätään hapatteita.

Käyttö: Kasta lempihedelmiäsi suklaaseen, levitä suklaata leivälle tai lisää leivonnaisiin ja mysliin. 

5. Miso

Miso on kotoisin Japanista. Se on maitohappokäymisen avulla valmistettua tahnaa, jossa on soijapapuja, viljaa, suolaa, koji-homesientä ja vettä. Jokainen japanilainen syö keskimäärin 7 kiloa misoa vuodessa. Se on perusmauste, joka antaa niin lämpimiin, kylmiin kuin makeisiin ruokiin täyteläistä umamin makua ja probioottisia bakteereja.

Käyttö: Keittoihin, kasvisruokiin, pataruokiin, kastikkeisiin ja salaatinkastikkeiden mausteeksi.

6. Jogurtti

Kun maitoa pidetään lämpimässä ja siihen lisätään bakteereita, osa maitosokerista muuttuu maitohapoksi. Tämän seurauksena syntyy kermainen ja happoinen maitotuote, jonka tunnemme jogurttina. Yhdeksän kymmenestä ihmisestä Skandinaviassa syö hapanmaitotuotteita. Jogurtti on hyvää ja moni laktoosi-intoleranttikin sietää jonkin verran jogurttia, jossa bakteerit ovat pilkkoneet osan maitosokerista. Maitohappobakteerit ehkäisevät ripulia ja turvotusta.

Hoikistu täysmaidolla.

Käyttö: Aamiaisella, smoothieihin, kastikkeisiin, leivonnaisiin ja välipaloihin.  

7. Kombutsa

Yhdysvalloissa supermarketien hyllyt notkuvat kombutsasta. Se on aasialaista teetä, johon on lisätty sokeria ja sientä. Sieni on bakteerien ja hiivaviljelmän seos, joka muuttaa sokerin alkoholiksi, maitohapoksi ja etikkahapoksi. Lopputuloksena on kupliva ja happaman makea juoma, jolla on probioottisia ominaisuuksia. Jos kansaa on uskominen, kombutsa parantaa kaikki sairaudet. Tarvitaan lisää tieteellistä näyttöä, mutta eläinkokeiden mukaan kombutsa alentaa veren kolesterolia.

Miksi kombutsan siemailu kannattaa.

Käyttö: Kombutsan maku paranee, kun siihen lisätään inkivääriä, tuoreita marjoja tai vähän vaniljaa. Nautitaan jäähdytettynä.

Haluatko kokeilla hapattamista itse? Lue ohjeet täältä!

Ehkä sinua kiinnostaa...