Saksanpähkinöitä, keskellä yksi keskeltä halkaistuna

Tiesitkö, että saksanpähkinät voivat helpottaa nukahtamista ja lievittää stressioireita?

© iStock

7 hyvää syytä syödä saksanpähkinöitä

Saksanpähkinät ovat monella tavalla hyödyllisiä terveydelle.

torstai 14. huhtikuuta 2016 teksti Karen Lyager Horve

1. Taustatukea stressin oireisiin

Tutkimuksen mukaan stressi nostaa verenpainetta vähemmän ihmisillä, jotka syövät kourallisen saksanpähkinöitä aina silloin tällöin. Saksanpähkinät sisältävät myös terveydelle hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja.

2. Suojaa veritulppia vastaan

Saksanpähkinät sisältävät L-arginiini-aminohappoa, joka vaikuttaa verisuonten laajenemiseen ja voi auttaa näin ehkäisemään tukoksia. Pähkinät laskevat myös "huonoa" LDL-kolesterolia, jonka on yli 25 tutkimuksessa todettu lisäävän veritulppien riskiä.

3. Helpommin höyhensaarille

Saksanpähkinät sisältävät luontaisesti pimeähormoni melatoniinia, joka vaikuttaa vuorokausirytmin säätelyyn.

4. Diabeteksen torjuntaa

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan saksanpähkinöillä herkuttelu 2–3 kertaa viikossa voi vähentää kakkostyypin diabeteksen riskiä 24 prosentilla.

5. Vauhtia siittiöihin

Uuden tutkimuksen mukaan kaksi kourallista saksanpähkinöitä päivittäin syövillä nuorilla miehillä siittiöistä näyttäisi tulevan parempia ja sitkeämpiä uimareita. Syyksi arvellaan pähkinöiden sisältämiä omega-3-rasvahappoja.

6. Suojaa rinta- ja eturauhassyöpää vastaan

...ainakin hiirillä. Tutkijat arvelevat, että saksanpähkinöiden omega-3:n, E-vitamiinin ja muiden hyödyllisten ainesosien yhdistelmä vaikuttaa syöpäsolujen kasvua edistävän hormonin toimintaan.

7. Tukea tulehduksia vastaan

Saksanpähkinät sisältävät omega-3-rasvahappojen lisäksi erityisen runsaasti antioksidantteja.

Ehkä sinua kiinnostaa...