Nainen syö spagettia
© iStock

4 terveellistä vaihtoehtoa pastalle

Voit edelleen valmistaa lempipastaasi - teet sen vain terveellisemmin!

torstai 17. elokuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

Vaihda pasta päivällisellä terveellisempiin vaihtoehtoihin

Pasta kuuluu monen peruselintarvikkeisiin. Mutta valitettavasti se sisältää runsaasti tyhjiä hiilihydraatteja, joista ei kerry elimistöön hyviä ravintoaineita. Siksi esittelemme 4 terveellistä vaihtoehtoa pastalle. Voit edelleen valmistaa lempiruokiasi, korvaat vain pastan terveellisimmillä valinnoilla - ja elimistö kiittää!

Linssit

Linssit: Tuplasti proteiinia 

© iStock

Linssit

Hyödyt: Linssit pitävät kylläisenä, sillä 100 grammassa on 10 g proteiinia – kaksi kertaa niin paljon kuin vastaavassa määrässä keitettyä pastaa. Kuitua linsseissä on 3,5 g/100 g eli kolminkertainen määrä pastaan verrattuna, ja vaikutus kylläisyyteen on suuri. Koska linsseissä on myös vähemmän hiilihydraattia, on verensokerivaikutus pienempi kuin pastalla, ja energiaa riittää tasaisesti pitkäksi aikaa. Lisäksi linsseistä saa kivennäisaineita, esimerkiksi kolminkertaisen määrän rautaa pastaan verrattuna.

Käyttö: Keitä linssit ja käytä niitä lisukkeena, kastikkeessa tai lisää salaatteihin ja keittoihin.

Keräkaali

Keräkaali: Paljon kuitua 

© iStock

Keräkaali

Hyödyt: Kaali sisältää vain neljänneksen pastan energiamäärästä, joten kaloreita kertyy kaalia syöden todella vähän. Koska kaali on runsaskuituista, siitä saa 50 % pastaa enemmän ruuansulatukselle hyödyllistä ravintokuitua. Kaali on pullollaan immuunipuolustusta vahvistavia antioksidantteja, ja kaiken muun hyvän lisäksi kaali sisältää runsaasti C-vitamiinia.

Käyttö: Suikaloi kaali hienoksi terävällä veitsellä ja käytä se raakana samoin kuin tavallisesti käyttäisit pastaa. Jos haluat suikaleista pastan tapaan pehmeitä ja lämpimiä, voit käyttää ne kiehuvassa vedessä.

Kokeile klassikkoruokaa uudella vivahteella.

Kesäkurpitsa

Kesäkurpitsa: Sopii laihduttajalle 

© iStock

Kesäkurpitsa

Hyödyt: Kesäkurpitsassa on vain 20 kcal/100 g, joten jokaisen siihen vaihdetun 100 gramman pasta-annoksen myötä säästät 130 kcal. Monet syövät jopa 200 g pastaa päivällisellä, joten vaihto todella kannattaa. Jos vaihtaa päivittäisen pasta-annoksen kuukauden ajan kesäkurpitsaan, se vastaa jo yhden kilon painonpudotusta! 

Käyttö: Tee kesäkurpitsasta pastaa spiraalileikkurilla. Nauti suikaleet lihakastikkeen kera tai vaikkapa vihreänä miilunpolttajan spagettina.

Munakoiso

Munakoiso: Täyttävä valinta

© iStock

Munakoiso

Hyödyt: Munakoiso sisältää energiaa vain 20 kcal 100 grammassa. Tämä johtuu ennen muuta siitä, että munakoisossa on vain viidennes pastan hiilihydraattimäärästä. Päivinä, jolloin ei harrasteta liikuntaa, munakoiso voi siis säästää pastan vatsarasvaa keräävältä vaikutukselta. Makaroniin verrattuna kaksinkertainen kuitumäärä kuitenkin takaa, että kylläisyyden tunne säilyy pitkään.

Käyttö: Munakoiso sopii erinomaisesti käytettäväksi pitkittäin viipaloituna lasagnen tapaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...