Nainen haistelee leivän tuoksua
© iStock

4 terveellistä vaihtoehtoa leivälle

Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä muka voi korvata hampurilaisen sämpylän. Mutta sinun ei tarvitse luopua herkkuhamppareista - vaihdat vain sämpylän terveellisempään ja vihreämpään vaihtoehtoon.

torstai 17. elokuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

Heitä hyvästit leivälle, niin saat terveellisempiä ja hoikistavia aterioita

Hampurilaissämpylät, pita-leivät, krutongit, wrapit ja voileivät... Leipä hiipii lautaselle kuin huomaamatta, koska se vain on niin hyvää. Mutta itse asiassa leivän voi korvata helposti terveellisemmillä vaihtoehdoilla ilman mausta tinkimistä.

Paprika

Paprika: C-vitamiinin lähde

© iStock

Paprika

Hyödyt: Paprikassa on hyvin vähän energiaa: vain noin 1/10 leivän kaloreista. Pienemmän energiamäärän lisäksi elimistö hyötyy merkittävästi myös paprikan valtavasta C-vitamiinimäärästä. C-vitamiinin määrä on sitä suurempi, mitä kypsempi paprika on, joten punaisessa paprikassa on miltei kaksi kertaa niin paljon C-vitamiinia kuin vihreässä. Päivän koko C-vitamiinintarpeen tyydyttämiseen tarvitsee syödä vain puolikas paprika. 

Käyttö: Kevyesti grillattu paprika sopii erinomaisesti hampurilaissämpylän tilalle. Varsinkin keltaista paprikaa kannattaa kokeilla, koska sen maussa yhdistyvät sopivasti makeus ja kirpeys.

Suippokaali

Suippokaali: Kevyt herkku

© iStock

Suippokaali

Hyödyt: Nautit 90 % vähemmän kaloreita, jos vaihdat sämpylän, tortillaletun tai pitaleivän suippokaaliin. Suippokaali on verensokerille lempeä ja sopii laihduttajan ruokavalioon. Kuitua kaalissa on vähemmän kuin leivässä, mutta kuitenkin riittävästi ruuansulatukselle. Muiden kaalien tavoin suippokaali sisältää runsaasti antioksidantteja ja C-vitamiinia.

Käyttö: Suippokaalin lehdet sopivat esimerkiksi wrappeihin tai tortilloihin. Sitä voi myös käyttää kerroksittain korvaamaan hampurilaissämpylän tai hot dog -sämpylän.

Portobellosieni

Portobellosieni: 10 x vähemmän energiaa 

© iStock

Portobellosieni

Hyödyt: Sämpylässä on miltei kymmenkertaisesti energiaa portobellosieneen verrattuna, ja energiansäästö onkin suuren sienen valttikortti. Koska portobellosienessä on hyvin vähän hiilihydraattia, se soveltuu loistavasti nautittavaksi päivinä, jolloin on tärkeää pitää hiilihydraatin saanti vähäisenä.

Käyttö: Sieni sopii erinomaisesti sämpylän tai paahtoleivän tilalle niin hampurilaiseen kuin kerrosvoileipäänkin. Paista tai grillaa sieni, paina se litteäksi ja käytä leivän sijaan sekä pohjana että kantena.

Avokado

Avokado: Hyvää rasvaa 

© iStock

Avokado

Hyödyt: Rasvainen hedelmä sopii sille, joka haluaa välttää hiilihydraattia. Avokadossa on noin 100 kcal vähemmän kuin 100 grammassa leipää, joten se ei ole niin energiapitoista kuin moni luulee. Suuri osa energiasta tulee superterveellisistä tulehdusta ehkäisevistä MUFA-rasvahapoista, jotka tekevät hyvää verenkierrolle. Kuitua on yllättävästi tuplasti leipään verrattuna, joten ruuansulatus ja immuunipuolustuskin hyötyvät.

Käyttö: Kiinteä avokado voi korvata esimerkiksi hampurilaissämpylän. Käytä kuitenkin veistä ja haarukkaa.

Täältä löydät ohjeet burgereihin, joissa on vain niukasti hiilareita.

Ehkä sinua kiinnostaa...