Nainen punnitsee itseään, laihdutus, laihdutuskuuri
© iStock

Yleisimmät laihdutusmyytit

Totta vai tarua? Paljastamme yleisimmät laihdutukseen liittyvät uskomukset ja kerromme, onko niistä yksikään totta.

perjantai 15. syyskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

9 painonhallintaan ja laihdutuskuureihin liittyvää uskomusta

Ihmisillä on monia (oikeita tai vääriä) käsityksiä siitä, miksi painavat niin paljon kuin painavat. Nyt selvitämme, mitä vaa'an lukemat todella kertovat, ja tarkistamme samalla yhdeksän tutun painoväitteen todenperäisyyden.

1. En voi laihtua, koska minulla on hidas aineenvaihdunta

Tarua 

Jotkut ovat vakuuttuneita, että vika on aineenvaihdunnassa, kun paino vain nousee, vaikkeivät mielestään syö juuri mitään. On kuitenkin harvinaista, että ylipainoisella olisi hitaampi aineenvaihdunta kuin normaalipainoisella. Todellisuus on pikemminkin päinvastainen. Mitä enemmän painaa, sitä suurempaa on lepoaineenvaihdunta ja sitä enemmän energiaa kuluu treenatessakin.

Hitaan aineenvaihdunnan merkkejä

  • Väsymys
  • Heikko ruokahalu
  • Kuiva ja karhea iho
  • Alhainen syke
  • Ohuet hiukset

Laske, paljonko energiaa kulutat levossa, niin saat tietää, paljonko kaloreita kuluu silloin, kun et tee mitään.

2. En voi laihtua, koska ylipainoni johtuu osittain geeneistä

Totta 

Kehon painoa säätelevät monet geenit, joista tunnetaan noin 100. Yhdessä ne kuitenkin selittävät vain noin 3 prosenttia siitä, miksi joistain tulee ylipainoisia ja toisista ei. Erityisesti on tutkittu ns. FTO-geeniä. Tämä geeni löytyy kaikilta ihmisiltä, mutta noin 16 prosentilla on siitä sellainen versio, joka altistaa ylipainolle muita herkemmin. On siis totta, että taipumuksen ylipainoon voi saada perimässä, mutta se on kuitenkin harvinaista. Ja vaikka perimässä olisi FTO-geenin lihavuutta lisäävä versio, ei laihduttaminen silti ole tällaiselle henkilölle sen vaikeampaa kuin muillekaan ihmisille.

Painoa voi pudottaa, vaikka sinulla olisikin FTO-lihavuusgeeni.

3. Painan liikaa, koska lihakset painavat enemmän kuin rasva

Totta 

Lihakset todellakin painavat lähes 20 prosenttia enemmän kuin rasvakudos. Rasvasolut koostuvat lähinnä keveistä triglyserideistä, ja ne painavat siksi vähemmän kuin lihassolut, jotka koostuvat proteiinista ja vedestä. Lisäksi muutkin lihassolujen perusraaka-aineet painavat yleisesti ottaen enemmän kuin rasvasolujen. Treenaajalla voi siis olla korkea painoindeksi, vaikka rasvaprosentti olisikin melko alhainen.

Selvitä oma rasvaprosenttisi.

4. Jos laihtuu nopeasti, lihoo todennäköisemmin kilot myös takaisin

Totta 

Jos on reilusti ylipainoinen, voi olla motivaation vuoksi tarpeen saada pian näkyviä tuloksia. Jos kuitenkin laihduttaa nopeasti harrastamatta liikuntaa, menettää myös energiankulutuksen kannalta tärkeää lihasmassaa. Niinpä vaarana on paluu takaisin entisiin painolukemiin, kun dieetti loppuu ja jatketaan taas entisellä ruokavaliolla. Pysyvien tulosten kannalta olisikin tärkeää sekä muokata ruokavaliota että liikkua. Liikuntaa harrastamalla on myös mahdollista parantaa herkkyyttään kylläisyyden tunnetta aivoissa synnyttävälle leptiini-­hormonille, jolloin näläntunne pysyy pidempään loitolla aterioiden jälkeen.

Haluatko päästä liikakiloista pysyvästi eroon? Annamme 12 vinkkiä, joiden avulla kilot eivät hiivi takaisin.

5. Jos treenaan, voin syödä lihomatta mitä haluan

Tarua 

On harhaluulo, että paljon liikkuva voisi syödä huoletta mitä tahansa. Ihannepainoisena pysymiseen tarvitaan neutraali energiatasapaino. Ei siis pidä nauttia enempää energiaa kuin kuluttaa. Jos treenin tavoitteena on pitää paino kurissa, ei edes todella kova tunnin treeni anna lupaa syödä mielin määrin karkkia tai roskaruokaa.

1 tunti kovaa treeniä kuluttaa noin 600 kcal =

  • 1 hampurilainen
  • 3 pizzaviipaletta
  • 3 caffe lattea

Yhdistämällä tehokkaan treenin oikeanlaisiin aterioihin paino putoaa varmasti.

6. Terve voi olla, vaikka olisi ylipainoinenkin

Totta 

Hoikkuus ei automaattisesti merkitse, että olisi myös terve. Jos liikkuu paljon, ei tupakoi ja syö terveellisesti, elintapasairauksien riski on pienempi, vaikka ylipainoa olisikin. Tupakoitsijat painavat usein pari kiloa vähemmän kuin ne, jotka eivät tupakoi, mutta eivät suinkaan sen vuoksi ole automaattisesti terveempiä. On parempi olla hyväkuntoinen ja hiukan ylipainoinen kuin hoikka ja täysin liikkumaton.

Hollantilaistutkimuksen mukaan säännöllinen liikunta voi pienentää sydänsairauksien riskiä olipa ihminen ylipainoinen tai ei.

7. On hyvä punnita itsensä aamuisin

Totta 

Paino voi vaihdella runsaastikin nestetasapainon ja suolistossa olevan massan määrän mukaan. Paino voi heilahdella jopa 2,5 kiloa päivässä. Paras aika punnita itsensä on aamulla vessassa käynnin jälkeen, ennen kuin on syönyt tai juonut mitään. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin käydä vaa'alla joka viikko suunnilleen samaan aikaan, jotta mittaustulokset ovat keskenään mahdollisimman vertailukelpoisia.

Ei ole yhdentekevää, miten ja milloin punnitset itsesi. Kerromme 4 vinkkiä mahdollisimman tarkkaan punnitukseen.

8. Painan enemmän, jos syön suolaa

Totta 

Runsas suolansyönti sitoo nestettä, jolloin sitä kertyy kehoon enemmän. Verenpaine kohoaa, ja munuaisiin kohdistuu suurempi rasitus, kun ne yrittävät suodattaa nestettä. Runsas suolansyönti ei siis vain turvota vartaloa paksumman näköiseksi, vaan se myös todella kohottaa painoa. 

Näin helposti voit välttää liian suolan ruuassa.

9. Illalla syöminen lihottaa enemmän

Tarua 

Lihominen johtuu ennen kaikkea siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Ateria vaikuttaa siis samoin, söipä sen aamulla klo 9 tai illalla klo 20. Vaikka illalla ei tulisikaan liikutuksi paljon, osa viimeksi nautitusta ateriasta kulutetaan kuitenkin yön aikana, koska yön aikana ei syödä lisää, vaan elintoimintojen ylläpitoon käytetään elimistön aiemmin tallettamia energiavarastoja.

Jos nälkä yllättää usein juuri ennen nukkumaanmenoa, korjaa tilanne ravitsevilla iltapaloilla.


Lisää hyviä vinkkejä painonhallintaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...