Drinkkejä laseissa
© iStock

Viini voi sopia laihduttajallekin

Alkoholi sisältää hurjasti energiaa, joten laihduttajan ei kannata tärvätä sallittuja kaloreita drinkeillä hurvitteluun. Kun on kuitenkin syytä skoolata, kuiva valkoviini on paras valinta painonpudottajalle.

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Liiallisella alkoholin käytöllö on lukuisia haittoja, ja drinkkejä kannattaa karsia entisestään silloin, kun tavoitteena on pudottaa painoa. Alkoholi sisältää nimittäin runsaasti energiaa, ja naukkujen kalorit jos mitkä ovat laihduttajalle erityisen turhia, kun energian saantia rajoitetaan ruokavaliolla.

Viinillä voi olla syöpää ja tulehdusta ehkäiseviä vaikutuksia, joten kohtuunautiskelulla voi olla hyötyäkin, mikäli alkoholin käyttö ei ole muuten ongelmallista. 

Viinien energiamäärissä on kuitenkin eroja, mikä kannattaa huomioon, jos laihduttaa tai muuten haluaa pitää energian saantinsa aisoissa. Kalorien kannalta paras valinta laihduttajalle on valkoviini.

Laske painoindeksisi ja tutustu energiantarvelaskuriimme

Alkoholin korkean käytön riskiraja on naisilla noin kaksi alkoholiannosta päivittäin eli esimerkiksi 24 cl viiniä. Lasillisessa (12 cl) viiniä on yleensä noin 80 - 160 kcal energiaa makeudesta riippuen. Kaksi lasillista voi siis vastata kalorimäärältään jo mukavasti täyttävää välipalaa. 

Vähiten energiaa sisältävät valkoviineistä esimerkiksi Chardonnay, Sauvignon Blanc ja Riesling. Niissä voi olla vähemmän energiaa kuin tummassa suklaassa, joten laihduttajalle ne sopivat hyvin skoolaukseen, jos alkoholiton vähäenergiainen juoma ei riitä juhlatunnelmaan pääsemiseen.

Makeat jälkiruokaviinit, konjakit ja viskit kannattaa sen sijaan jättää suosiolla väliin, sillä niissä energiaa on jo rutkasti enemmän.

Ehkä sinua kiinnostaa...