Jalat vaa'alla

Aseta riittävän realistinen tavoite, jotta uudenvuodenlupaus ei jää (taaskin) vain lupaukseksi.

© iStock

Uudenvuodenlupausten viisi vaihetta

Uudenvuodenlupausten toteuttaminen noudattaa usein samaa kaavaa.

maanantai 9. tammikuuta 2017

Vuodenvaihteessa moni vannoo aloittavansa aivan uuden elämän ja elävänsä terveellisemmin, stressaavansa vähemmän tai vaikkapa lopettavansa tupakoinnin.

Uuden tavan vakiinnuttamiseen menee noin 10 viikkoa, joten jos nyt tuntuu vaikealta, ei kannata vielä luovuttaa. Menossa on luultavasti jokin seuraavista uudenvuodenlupauksen toteuttamisen vaiheista:

1. Lähtölaukaus

Vuoden viimeisenä päivänä lupaat, että ensi vuonna tähän aikaan olet 10 kiloa kevyempi. Ja uusi elämä alkaa heti huomenna! Tai ehkä sittenkin 2. päivä.

2. Alkuhuuma

Herkut on nakattu (tai syöty) pois ja jääkaappi pullistelee terveellistä ruokaa. Jääkaapin ovessa komeilee kuntokeskuksen aikataulu ja eteisen pöydällä odottaa uututtaan hohtava jäsenkortti. 

3. Edistyksen ensi merkit

Työmatka taittuu pyöräillen ja töistä tulee suunnattua suoraan salille. Motivaatio on huipussaan, ja uudet elämäntavat näkyvät myös jo vaa’an lukemissa.

4. Takapakki

Vaikka syöt neljän tunnin välein ja napostelet terveellisesti pähkinöitä ja hedelmiä, et voi vastustaa kollegan kahvitunnilla tarjoamaa synttärikakkua. Kai se on ansaittua kaiken salilla huhkimisen jälkeen?

5. Paluu ruotuun porkkanan, ei kepin avulla

Kun repsahdus on käynyt – kuten useimmille käy – ei kannata soimata itseään. Sen sijaan voi luvata itselleen palkinnon treeneihin palaamisesta ja ruokavalion korjaamisesta takaisin terveellisempään suuntaan.


Ehkä sinua kiinnostaa...