Nainen syö punaista paprikaa

Laihduttaminen helpottuu, kun syöt omalle luonteellesi sopivalla tavalla.

© iStock

Syö persoonallesi sopivalla tavalla

Painonpudotus helpottuu, kun otat ruokaillessa huomioon sen, millainen syöjä olet.

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Tiedät varmasti sanomattakin, että sinun pitäisi syödä enemmän kasviksia, vähentää karkinsyöntiä ja harrastaa enemmän liikuntaa. Saatat olla niitä ihmisiä, joille laihduttaminen on varsinaista tuskien taivalta. Mutta ehkä olet unohtanut ottaa erään asian huomioon: oman persoonallisuutesi! Asiantuntijoiden mukaan persoonallisuuspiirteillä on nimittäin laihduttamisessa suuri merkitys. Esittelemme kolme yleisintä laihduttajatyyppiä.

Järjestelmällinen

Jos pidät tehtävälistoista, ateriasuunnitelmista ja taulukoista, josta näkyvät koko perheen harrastukset, kuulut eittämättä tähän ryhmään. Koska olet hyvä noudattamaan tehtävälistoja ja tykkäät ruksia niiltä asioita yli, sovella samaa myös painonpudotukseen. Tee sillekin oma listansa: syö vähintään 600 grammaa kasviksia päivässä. Tehty. Jätä pois runsaasti energiaa sisältävät välipalat. Ok. Tee joka ilta pitkä kävelylenkki. Hoidettu. 

Spontaani

Olet sitä ihmistyyppiä, joka pitää uusista haasteista ja ajautuu kauppareissulla puheisiin tuntemattomien kanssa. Pidät siis uusista tuulista, mutta toisaalta pitkästyt myös helposti. Siksi sinun saattaa olla vaikea noudattaa kovin tiukkaa laihdutuskuuria. Jos haluat onnistua, anna itsellesi kuurin sisälläkin terveellisiä valinnanmahdollisuuksia: söisinkö illalliseksi kananmunan, smoothien vai rahkaa? Millainen treeni minua innostaisi tänään?

Tunnollinen

Olet todella hyvä työkaveri, ystävä, kumppani ja vanhempi, mutta itseäsi kohtaan saisit olla hieman huomaavaisempi. Asetat aina muiden tarpeet omiesi edelle, joten terveelliset tavat unohtuvat helposti. Ratkaisu on tehdä laiduttamisesta aktiviteetti, jossa on muitakin mukana, sillä heille et halua tuottaa pettymystä. Sovi siis vaikka yhteisestä lenkistä ystävän kanssa, niin saat varmasti lähdettyä.

Lähde: Women’s Health

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan? Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Fooddiary.fi on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...