Saksanpähkinöitä kädessä

Syömällä 50 grammaa saksanpähkinöitä päivässä varmistat monien tärkeiden ravintoaineiden saannin. Määrä vastaa noin 24 saksanpähkinän puolikasta.

© iStock

Saksanpähkinät voivat estää syömästä liikaa

Saksanpähkinän terveyshyödyt on tunnettu jo pitkään mutta uuden tutkimuksen mukaan saksanpähkinän terveyspotentiaali on vielä luultuakin suurempi.

tiistai 12. syyskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Kylläisenä pitävä kuitu, hyvät rasvat ja terveelliset kasviaineosat tekevät saksanpähkinöistä varsinaista superfoodia, joka lievittää tulehduksia elimistössä, ehkäisee diabetesta ja suojaa veren hyytymishäiriöiltä ja tietyiltä syöviltä. Ja lisäksi tämä superfood on superherkullista!

Uuden yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan saksanpähkinän terveyshyödyt eivät lopu tähän, sillä saksanpähkinät voivat myös estää syömästä liikaa.

Tutkijat Beth Israel Deaconess Medical Centerissä Bostonissa ovat tutkineet, millaisia vaikutuksia saksanpähkinöiden syömisellä on aivoihin. 

Aivojen aktiivisuus muuttuu

Tutkimukseen osallistui kymmenen ylipainoista henkilöä, jotka asuivat sairaalan tutkimustiloissa kahden viiden päivän mittaisen tutkimusjakson ajan, jolloin tutkijat pystyivät valvomaan koehenkilöiden syömistä.

Ensimmäisellä tutkimusjaksolla koehenkilöille tarjottiin smoothieita, joihin oli lisätty 48 grammaa saksanpähkinöitä, kun taas toisella jaksolla juotiin ravitsevia ja maukkaita smoothieita mutta ilman pähkinöitä.

Tuloksena oli, että koehenkilöt olivat vähemmän nälkäisiä juotuaan smoothieita, joihin oli lisätty saksanpähkinöitä.

Koehenkilöiden aivoja kuvattaessa näkyi, että aktiivisuus aivojen kylläisyyttä hallitsevassa osassa oli kasvanut saksanpähkinöiden nauttimisen seurauksena.

Tutkimustuloksia aiotaan hyödyntää kehitettäessä uusia lääkkeitä, joiden avulla laihduttajien on helpompaa hillitä ruokahaluaan.

Lähde: Science Daily 

Ehkä sinua kiinnostaa...