Nainen syö tummaa suklaata
© iStock

Ruuat, jotka vievät takuuvarmasti yöunet

Nämä ruuat estävät myös tehokkaasti laihtumisen ja saavat päinvastoin kilot karttumaan - erityisesti, jos napsit niitä ennen nukkumaanmenoa.

sunnuntai 27. elokuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Iltaisin tekee usein mieli napostella jotakin - vielä iltaruuan jälkeenkin. Napostelunhimo yllättää erityisesti sohvalla tv:n edessä lojuessa. Kaikki sortuvat joskus naposteluun, mutta yöunien turvaamiseksi on muutamia ruokia, joita kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa. Niiden syöminen ilta-aikaan lisää ruokahalua vielä seuraavanakin päivänä ja nostaa myös elimistön kortisolitasoa, mikä vaikeuttaa laihduttamista.

1. Tumma suklaa

Tumma suklaa on monessa mielessä hyväksi, mutta sitä ei tulisi syödä ennen nukkumaanmenoa. Suklaa sisältää nimittäin sekä kofeiinia että sokeria, jotka rasittavat elimistöä nukkuessa. Silloin elimistö ei lepää unessakaan, ja levon puute vaikeuttaa mm. laihduttamista.

2. Tulinen salsa

Voimakkaasti maustettujen ruokien syöminen ennen yöunia on huono ajatus. Elimistöön muodostuu runsaasti happoa, joka voi aiheuttaa voimakastakin vatsakipua, kun käyt maate. Tulinen ruoka voi poltella erityisesti ruokatorven alaosassa, ja vaivaa pahentaa, jos olet makuuasennossa.

3. Punaviini

Vaikka lasillinen punaviiniä voi rentouttaa mukavasti ennen nukkumaanmenoa, vaikutus elimistöön on kuitenkin kaikkea muuta kuin rauhoittava. Viini estää sinua vaipumasta syvään uneen, jota elimistö tarvitsee levätäkseen ja joka on tärkeää myös laihtumisen kannalta.

4. Leivonnaiset

Makeat leivonnaiset ovat paha houkutus! Mutta ennen kuin tartut kakkuihin ja piirakoihin, muista, että niiden sisältämät hiilihydraatit ja sokeri päätyvät vain rasvaksi elimistöösi. Se ei varsinaisesti helpota laihtumista.

Syö näitä iltapalalla:

Rasvatonta luonnonjogurttia

Omena ja sen päällä pieni nokare pähkinävoita

Pari porkkanaa

Banaani

Ehkä sinua kiinnostaa...