Jalat vaa'alla

Jos käyt väärään aikaan vaa'alla, lukemat voivat näyttää mitä sattuu. 

© iStock

Punnituksessa ajankohdalla on väliä

Ei ole samantekevää, mihin aikaa päivästä astut vaa'alle. Katso, mihin aikaan päivästä vaakaa kannattaa vältellä.

sunnuntai 15. tammikuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Olet saattanut syödä terveellisesti ja rehkiä salilla jo pitkäänkin, mutta jostain syystä ahkerointi ei näy, kun astut vaa'alle. Saatat punnita itsesi väärään aikaan päivästä.

Painoon vaikuttavat monet eri tekijät, joten siksi ei ole yhdentekevää, mihin aikaan päivästä punnitus tapahtuu. Katso, mihin aikaan ei ainakaan kannata astua vaa'alle, jos haluat välttää masentavat lukemat.

1. Treenin jälkeen

On normaalia, että paino nousee hieman heti treenin jälkeen. Lihaskuntoharjoittelu kasvattaa kehon lihasmassaa, ja juoksuharjoittelun aikana taas elimistöön voi kertyä nestettä. Molemmat treenimuodot vaikuttavat siihen, että vaa'an lukemat näyttävät isoilta heti treenin jälkeen. 

2. Pitkän lennon jälkeen

Jos punnitset itsesi pitkän lentomatkan jälkeen, yritä juoda lennon aikana mahdollisimman paljon vettä. Lentokoneen kuiva ilma kuivattaa elimistöä, jolloin vaa'an lukemat pomppaavat ylöspäin.

3. Kun olet syönyt suolaista ruokaa

Jos haluat tietää oikean painosi, älä punnitse itseäsi heti sen jälkeen, kun olet syönyt esimerkiksi pitsaa, sushia, ranskalaisia tai muita suolaisia ruokia. Suolainen ruoka nostaa verenpainetta ja kerryttää elimistöön nestettä, jolloin vaa'an lukemat voivat näyttää hälyttävän suurilta vielä seuraavana päivänäkin. 

4. Kuukautisia edeltävällä viikolla

Kuukautisia edeltävällä viikolla paino saattaa nousta jopa 1-2 kiloa. Hormonaaliset muutokset voivat saada aikaan nesteen kertymistä elimistöön. Punnitse itsesi siis vasta pari päivää kuukautisten alkamisen jälkeen, jolloin paino yleensä putoaa takaisin normaalilukemiin.

Lähteet: womenshealthmag.com, netdoktor.dk, apoteket.dk, sundhed.dk, altomkost.dk

Ehkä sinua kiinnostaa...