Nainen syö illalla jääkaapilla herkkuja

Oikean nälän tunnistaminen ei ole aina helppoa. Makeanhimo saattaa olla oikeasti vaikkapa vain ikävystymisen merkki.

© iStock

Näin vältät nälän ennen nukkumaanmenoa

Iskeekö aina nukkumaan mennessä vielä pieni nälän tunne? Kerromme, miten pidät iltanälän loitolla ja nukut makeasti ilman vatsan kurnimista.

keskiviikko 15. helmikuuta 2017 teksti Maria Albøg Jespersen

Pieni hiuko yllättää usein illalla, kun pian pitäisi jo käydä nukkumaan, ja usein mieli tekee nimenomaan jotain makeaa.

Kannattaako silloin tehdä vielä suurhyökkäys jääkaapille ja mättää vatsa täyteen vai sinnitellä hammasta purren? Kysymys on kinkkinen, sillä yöunien kannalta sekä kurniva että täpötäysi vatsa ovat huono juttu.

Nälkäisenä ei uni tahdo tulla, ja toisaalta täydellä vatsalla olo voi olla todella tukala, kun ruuansulatus huhkii täydellä teholla. Huonot yöunet puolestaan syövät energiaa seuraavalta päivältä, jolloin väsymykseen voi tulla popsittua kaikenlaista nopean virtapiikin antavaa epäterveellistä.

Miten nälkäinen olet oikeasti?

Kun hiuko hiipii vatsaan, kannattaa kysyä itseltään, miten nälkäinen oikeasti on. Pieni napostelu liitetään usein mukavaan koti-illan viettoon, jolloin illan elokuvan aikana voi tulla tyhjä olo, jos käsissä ei ole mitään syötävää. Myös nälän ja janon tunnetta voi olla joskus vaikea erottaa.

Yritä määrittää nälän tila asteikolla yhdestä kymmeneen, jossa ykkönen tarkoittaa ähkyä ja kymppi kiljuvaa nälkää. Jos nälän aste on vitosen kohdalla tai alempana, voi jo pelkkä lasillinen vettä tai kuppi teetä riittää tyydyttämään olon.

Jos nälkä on asteikolla jo kuutosen tienoilla, kannattaa yöunien turvaamiseksi syödä pieni iltapala. Hyviä vaihtoehtoja ovat kevyet välipalaruuat, jotka sulavat helposti, kuten jogurtti ja hedelmät. Sen sijaan esimerkiksi pähkinät ja liha voivat olla ruuansulatukselle turhan kova pala juuri ennen nukkumaan menoa.

Lähde: womenshealthmag.com 

Ehkä sinua kiinnostaa...