Alkaako uudenvuodenlupausten toteutuminen epäilyttää jo tammikuussa?  

Näin hyödynnät henkisen valmennuksen oppeja tavoitteiden saavuttamiseen

Monille vuoden vaihtuminen merkitsee myös uusia elämäntapoja: tänä vuonna aloitetaan juoksuharrastus, laihdutuskuuri tai ainakin tupakkalakko. Aina eivät kuitenkaan timanttisetkaan treeniohjeet, ruokavaliovinkit tai muut konstit auta. Ratkaisu saattaakin piillä siinä, että treenissä otetaan myös aivot huomioon.

tiistai 28. marraskuuta 2017 teksti Signe Brogaard

Monille elämäntapojen muuttaminen tarkoittaa uutta treeniohjelmaa ja ruokavaliota, mutta aina ei muisteta ottaa huomioon sitä, että suurissa muutoksissa kannattaisi ottaa huomioon niiden edellyttämä henkinen prosessi. Jos muutosta yritetään väkisin vain ulkoisin konstein, menestyksen mahdollisuudet voivat olla ohuet.

"Henkisellä hyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus suorituskykyyn ja jaksamiseen. Siksi on tärkeää treenata myös näitä 'lihaksia'", treeniasiantuntija ja luennoitsija Jacob Søndergaard sanoo.

Aseta tavoite – ja saavuta se!

Henkinen valmennus auttaa opettelemaan keskittymistä. Ihmisen keskittymiskyky ei ole luonnostaankaan järin hyvä – brittitutkimuksen mukaan se on typistynyt kultakalan tasolle noin kahdeksaan sekuntiin – eivätkä alati huomiota vaativat älylaitteet ja muu ärsykkeiden tulva ainakaan auta asiaa. Ei siis ihme, jos kaiken hälyn keskellä voi olla vaikea keskittyä samalla vielä merkittävien elämänmuutosten kaltaisiin tavoitteisiin.

Kun aivot sitten toimivat ikään kuin jatkuvalla automaattiohjauksella, vanhat tottumukset ottavat helposti vallan. Jotta vanhojen tapojen tilalle saataisiin juurrutettua uusia, pitää myös aivoja treenata uusien, tavoitteen saavuttamista edistävien ajattelumallien vakiinnuttamiseksi. Kun aivotkin oppivat uusille tavoille, on helpompi pysyä oikeilla raiteilla.

Itsensä henkiseksi valmentajaksi

Keskittymisen tehostamisen konsteilla ei sinänsä ole väliä – hyödynnätpä sitten mindfulnessia, meditointia tai liikuntaa. Tärkeintä on, että ylipäänsä teet jotain. Seuraavat viisi vinkkiä auttavat pääsemään alkuun henkisen puolen treeneissä ja parantamaan keskittymiskykyä arjessa.

1. Mielikuvaharjoittelu

Kuvittele jokin fyysinen ominaisuus tai kyky, jota haluaisit parantaa. Varaa aikaa pienelle harjoitukselle, johon tarvitset rauhallisen, häiriöttömän tilan. Kuvittele sielusi silmin tilanne, jossa käytät kyseisestä ominaisuutta tai taitoa. Selosta ja visioi tilanne mielessäsi hetki hetkeltä kuin filmi, jossa olet sekä tekijä että kertoja. Toista harjoitus mieluiten päivittäin ja esimerkiksi ennen treenejä.

2. Huomion kohdentaminen
Treenaamalla silmien ja aivojen kykyä tulkita silmien vastaanottamia signaaleja voi kehittää myös fyysisen liikkeen tarkoituksenmukaisuutta. Tässä harjoitteessa kohdennetaan tietoisesti huomio erilaisiin ympärillä oleviin asioihin tai toimintoihin, kuten vaikkapa peukaloon, pöytään tai käsienpesuun. Kokeile havainnoida ylipäänsä tietoisemmin ympärilläsi olevia ja tekemiäsi asioita. Valitse harjoitusta varten 5–10 kohdetta ja toista huomiointiharjoitus 3–5 kertaa päivässä.

3. Säännöllisyydellä tulosta
Mitä taitoa tai ominaisuutta sitten haluatkin kehittää, olennaista on, että harjoittelet päivittäin. Tiettyyn tehtävään keskittyminen päivittäin auttaa muuttamaan ajatusratoja pysyvästi ja vähentämään stressiä ja rauhoittamaan mieltä. Varaa siis päivittäin aikaa myös mielen treenille.

4. Sovellukset hyötykäyttöön
Lataa sovellus, joka auttaa ohjamaan keskittymistä tiettyyn kohteeseen. Ohjattu harjoitus voi olla hyödyksi etenkin mielen treenaamista aloittelevalle. Kokeile esimerkiksi Headspace-sovellusta.

5. Vaihtelusta virkistystä
Kehitä henkistä kapasiteettia kokeilemalla uusia, haastavampia harjoituksia. Jos teet aina saman mielikuvaharjoituksen, aivot vähitellen tottuvat siihen ja kehitys alkaa junnata. Lisää vaikeusastetta vähitellen. Mitä lähemmäksi pääset varsinaista tavoitettasi mielikuvissa, sitä tehokkaammin saat siirrettyä harjoittelun tuloksia myös tosielämään.

KUNTO PLUS suosittelee
Haluatko saada enemmän irti treenaamisesta ja saavuttaa näkyviä tuloksia? Fooddiary.fi auttaa sinua pitämään ruokavaliosi proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat tasapainossa. Kirjaa treenisi, niin ohjaamme sinua oikean kaloriensaannin suuntaan!
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee