Motivaatio

Seuraavassa on viisi vinkkiä laihduttamisen tueksi. Niiden avulla pääset alkuun, matkasi kohti tavoitettasi taittuu mukavasti, ja motivaatiosi säilyy vielä maaliin päästyäsikin. Tsemppiä matkalle kohti tavoitteita!

tiistai 19. heinäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Tarkkaile hoikkien ihmisten tapoja

Seuraa, miten lähipiirissäsi olevat luonnostaan hoikat ihmiset suhtautuvat näläntunteeseen, ruokaan, liikuntaan ja ulkonäköönsä, ja opi heidän tavoistaan.

Mistä he tietävät, mitä ja milloin pitää syödä? Mistä he tietävät olevansa kylläisiä? Mitä he ajattelevat ruuasta, ulkonäöstään ja liikunnasta? Voisitko oppia jotakin heidän ajatuksistaan?

Älä suotta ujostele vaan kysy!

Ajattele itseäsi hoikkana

Näe itsesi sellaisena kuin haluaisit tulevaisuudessa olla.
Käytä kuvittelemiseen aikaa, mieti myös yksityiskohtia. Luo itsellesi selkeä mielikuva siitä, miltä sinusta tuntuu, kun olet saavuttanut päämääräsi.

Miten valitset ruokasi? Käveletkö, liikutko, puhutko, tunnetko toisella tavalla kuin nyt? Mitä ajattelet itsestäsi? Miten suhtaudut toisiin ihmisiin? Keskity houkuttelevaan tulevaisuudenkuvaasi.

Ala totutella uuteen olemukseesi jo nyt! Mitä enemmän siihen totuttelet, sitä pikemmin se muuttuu todeksi.

Hyväksy vartalosi ja kunnioita sitä

Vaikka haluatkin muuttua, hyväksy silti vartalosi. Aloita nimeämällä viisi kohtaa, joista itsessäsi pidät, ja muista aina omaa vartaloasi ajatellessasi nämä viisi kohtaa.

Ajattele, kuinka monia kauniita ja toimivia kohtia sinussa on ja arvosta niitä.

Oma ja muiden mielihyvä

Syötkö ilahduttaaksesi muita? Annatko itsellesi luvan sanoa ei kiitos, jos toinen on nähnyt vaivaa ja leiponut kakun tai valmistanut ihanan jälkiruuan? Onko hyväksyttävää kieltäytyä? Mieti, miten voit ilahduttaa kakun leiponutta ystävää kuitenkaan syömättä liikaa?

Olisitko epäkohtelias, jos maistaisit vähän ja kehuisit ja ylistäisit? Kumpi on tärkeämpää toisten vai omasta hyvinvoinnista huolehtiminen?

Tunnista ja ilmaise tunteesi


Kiinnitä huomiota tunteisiisi. Pohdi ystäviesi kanssa tai kirjoita ylös, miten käsittelet erilaisia tilanteita ja mieti, mikä olisi sinulle parasta, kun olet nälkäinen, janoinen, ikävystynyt, rasittunut, uupunut, tylsistynyt, yksinäinen, vihainen, raivostunut, apaattinen, seurankipeä, innokas, levoton, rauhaton, surullinen, peloissasi, masentunut, väsynyt, uupunut, syyllisyydentuntoinen, hylätty, voimaton tai kun kärsit huonosta omastatunnosta.

Ehkä sinua kiinnostaa...