parmesaanijuustoa valkoisella taustalla


Miksi parmesaani sopii laihduttajalle

Ateriaa voi huoletta höystää parmesaanilla, sillä mainion makunsa lisäksi parmesaanilla on painoaan tarkkailevia ilahduttava vaikutus.

maanantai 13. kesäkuuta 2016 teksti Martin Kreutzer

Lisää ruokaan parmesaania

Parmesaanin sisältämä kalsium tunnetaan luita lujittavana kivennäisaineena, mutta sllä on muitakin hyvä ominaisuuksia. Se sitoo ruuan sisältämästä rasvasta osan itseensä ja kuljettaa sen elimistöstä. Prosessi on nimeltään saponifikaatio eli saippuoituminen.

Parmesaani sisältää myös jopa 29 % proteiinia, joka pitää olon kylläisenä ja antaa aineenvaihdunnalle töitä.

Paljonko parmesaania kannattaa syödä

50 g parmesaania sisältää 600 mg kalsiumia, joka sitoo yli 30 kcal energiaa. 

Kokeile myös muita kovia juustoja. Kalsium- ja proteiinipitoisuus eivät tosin ole aivan parmesaanin tasoa. Kokeile myös rahkaa. Siinä kalsiumia on noin 300 mg/1 dl. 2 dl rahkaa vastaa vaikutukseltaan 50 g:n parmesaaniannosta.

Ehkä sinua kiinnostaa...