Nainen mittaa vyötärönympärystä mittanauhalla
© Colourbox

Kiristääkö housunkaulus? Nämä tekijät aiheuttavat rasvan kertymistä vatsan seudulle.

Terveydelle haitallisen vatsarasvan kertymistä voi torjua. Me kerromme miten.

torstai 29. syyskuuta 2016 teksti Martin Kreutzer

Seuraavat tekijät voivat kasvattaa riskiä terveydelle haitallisen vatsarasvan kertymiseen.

Liiallinen hiilihydraattien saanti

Isot hiilariannokset heilauttavat verensokerin korkealle, ja pidemmän päälle elimistö reagoi tällaiseen heilahteluun varastoimalla ylimääräistä energiaa rasvana vatsaonteloon. Yleensä syntipukkeina pidettyjen nopeiden hiilihydraattien lisäksi sama vaikutus on "hyvilläkin" hiilareilla - isot satsit vaikkapa ruisleipää tai hedelmiä vaikuttavat samalla tavoin.

Liiallinen alkoholin käyttö

Alkoholi - juomasta riippumatta - on haitallista monin tavoin, myös vatsarasvan kerryttäjänä. Alkoholin on todettu hidastavan ravinnosta saatavan energian palamista, sillä elimistö pyrkii polttamaan ensisijaisesti alkoholin, jolloin ravinnon energia varastoituu rasvana kehoon.

Stressi

Stressi on myrkkyä hyvinvoinnille monin tavoin. Vatsavaivojen, kuten ripulin tai ummetuksen, lisäksi liiallinen henkinen kuormitus voi aiheuttaa myös vatsarasvan kertymistä kun stressihormoni kortisolia erittyy liikaa.

Vähäinen liikunta

Liikunta on tärkeä ja tehokas tapa sekä vähentää vatsarasvaa että ehkäistä sen kertymistä.

Ehkä sinua kiinnostaa...