Nainen katselee puhelinta syödessään.

Yksi tapa vauhdittaa painonpudotusta on pitää ruokapäiväkirjaa vaikka kännykän avulla.

© iStock

5 helppoa tapaa vauhdittaa painonpudotusta

Käytkö jatkuvaa taistelua kiloja vastaan? Poimi tästä vinkkejä, joiden avulla voit vakiinnuttaa hyviä tapoja ja edistää painonpudotusta.

sunnuntai 10. syyskuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Painonpudotuksen ei tarvitse olla vain tiukkoja laihdutuskuureja, vatsan kurnimista ja jatkuvaa kalorien laskentaa. Monia auttaa jo pienten päivittäisten tapojen muuttaminen – tai uusien tapojen oppiminen. Tässä on 5 vinkkiä, joista kannattaa aloittaa.

1. Pidä ruokapäiväkirjaa

Painonpudotusta edistää, jos kirjaa ylös kaiken, mitä syö. Sen todisti yhdysvaltalainen tutkimus, jossa 1700 ylipainoista piti ruokapäiväkirjaa vähintään viitenä päivänä viikossa. Ruokapäiväkirjan pitäjät pudottivat painoaan tuplasti verrattuna niihin, jotka eivät kirjanneet syömisiään. Käytä apuna esimerkiksi KUNTO PLUSsan ruokapäiväkirjaa.

2. Odota kaksi minuuttia

Kaksi minuuttia riittää. Sanotaan, että siinä ajassa napostelun tarve häviää tietoisuudesta. Joten seuraavan kerran kun suklaanhimo iskee, muistuta itseäsi, että se menee ohi kahdessa minuutissa – ja lähde vaikka kävelylle, sillä senkin on todettu auttavan. 

3. Palkitse itsesi

"Jos saan pidettyä näppini erossa kekseistä, varaan itselleni hierojan." Tuollaiset pienet palkinnot auttavat pitämään yllä motivaatiota ja syömään terveellisesti. Aseta itsellesi tavoitteet ja lupaa itsellesi niistä mukava palkinto vaikka kerran kuussa.

4. Hankkiudu eroon houkutuksista

Kaloripommeja on helpompi vastustaa, jos niitä ei ole heti saatavilla. Ota siis tavaksi, ettet osta keittiön kaappeihin odottamaan perunalastuja, keksejä tai karkkia. Jos kutsuilta uhkaa jäädä jotain yli, niin tarjoa niitä vieraille tai pakkaa ne kunnolla talteen esimerkiksi kellariin.

5. Mene aiemmin nukkumaan

Uni on erittäin tärkeää painonhallinnassa. Tutkimusten mukaan alle kuusi tuntia yössä nukkuvilla on huomattavasti korkeampi ylipainon riski kuin niillä, jotka nukkuvat 7–9 tuntia.

Ehkä sinua kiinnostaa...