4 vinkkiä jenkkakahvojen pienentämiseen

Vyötärön ja lantion välimaastoon asettuneet jenkkakahvat ovat tuttu ilmiö niin miehillä kuin naisilla. Jos kahvoja olisi aika kaventaa, lue tehokkaat vinkkimme jenkkarasvan vähentämiseen.

keskiviikko 4. tammikuuta 2017 teksti Julie Johannese

Jos treeni ei tunne purevan jenkkakahvoihin, kannattaa katse kääntää ruokavalioon.

Pelkkä treeni ei nimittäin yksin riitä kaventamaan vyötäröä. Vaikka lihakset hiljalleen kasvavatkin, ne jäävät rasvan alle piiloon, jos ruokavalio on pielessä.

Listasimme parhaat vinkit jenkkakahvojen pienentämiseen.

Terveellisiä rasvoja

Hyvää rasvaa saa esimerkiksi avokadosta, pähkinöistä ja kalasta. Hyvien rasvojen osuus päivittäisestä energiansaannista saa olla 25–30 prosenttia.

Sokeri ja nopeat hiilarit vähemmälle

Vähennä lisätyn sokerin saantia ja suosi sen sijaan hedelmiä, kasviksia ja täysjyvätuotteita ja vähärasvaista lihaa.

Tehoa energiankulutukseen 100 kilokalorin edestä päivässä

Lisää arkipäiviin liikuntaa tai tee pieni ruokavaliomuutos, joka nipistää päivittäisestä energiansaannista 100 kilokaloria. Kokeile esimerkiksi jotain seuraavista:

- Kävele 2 kilometriä
- ui 15 minuuttia
- vaihda majoneesi sinappiin
- pese auto
- käytä portaita hissin sijasta
- jätä yksi voileipä väliin.

Lankutus kunniaan

Vanha kunnon lankku on tehotreeniä koko keholle, myös jenkkakahvoille. Kylkien lihaksia voi treenata etenkin tekemällä lisäksi kylkilankkua, josta saa vielä rankemman nostamalla ylempää jalkaa suorana ylös.

Ehkä sinua kiinnostaa...