Nainen syö epäterveellisiä herkkuja tietokoneen ääressä

Nakkaa salakarkit menemään työpöydän laatikoiden uumenista ja ehdota terveellisempiä vaihtoehtoja kahvituntien pakkopulliin. Mitä vähemmän kiusauksia, sitä vähemmän sortumisia.

© iStock

4 salakavalasti painoa kerryttävää tapaa työpaikalla

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, kiinnitä vapaa-ajan lisäksi huomiota siihen, mitkä tavat työpäivän aikana kerryttävät kiloja kuin huomaamatta.

keskiviikko 19. heinäkuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Syöt terveellisesti ja tasapainoisesti, treenaat monipuolisesti ja vielä nukutkin kunnon yöunet. Missä on vika, kun paino ei vain putoa? Kenties jokin työpäiviin liittyvä huono tapa kerryttää kiloja ja sotkee hyviä aikeitaisi aivan huomaamatta.

1. Aloitat työpäivän tyhjin vatsoin

Kenties ruoka ei maita aamulla, tai työvuori kutsuu vaativasti heti, kun silmät saa auki. Aamupala kannattaa kuitenkin ottaa vakavasti, sillä ilman aamullista tankkausta nälkä ehtii luultavasti äityä lounaaseen mennessä niin hurjasti, että noutopöydästä tulee syötyä kaksin käsin ja kollegan jättämät pullat häviävät kahvipöydästä alta aikayksikön. Kokonaisenergiansaanti voi tällöin olla paljon enemmän kuin järkevällä aamiaisella ja lounaalla yhteensä. Aamupala auttaa myös pysymään vireämpänä koko aamupäivän.

2. Syöt työpisteelläsi

Työpöytä ei ensinnäkään ole luultavasti kaikkein hygieenisin ruokailupaikka. Jos lounaan hotkii tietokonetta tuijottaessa, tulee helposti myös syöneeksi yli tarpeen. Rauhallinen lounashetki kollegoiden kanssa tarjoaa sen sijaan usein tuiki tarpeellisen tauon työpäivään, ja tällöin ehtii myös paremmin nauttia ruuan mausta.

3. Haalit töitä stressiin asti

Stressi lisää kortisolin eritystä, joka voi edistää rasvan kertymistä etenkin keskivartaloon. Palaverien ja deadlinejen lomaan kannattaa raivata edes lyhyitä taukoja ja työpäivät pitää kohtuullisen pituisina. Riittävä lepo auttaa paitsi palautumaan, myös itse asiassa parantamaan suorituskykyä.

4. Teet jatkuvasti "tuplavuoroa"

 Vaikka pomo kiittelisi, hyvinvointiasi päivien jatkuva venyttäminen tuskin hyödyttää. Väsyneenä treeni jää helposti väliin, jos sille pitkän päivän jälkeen edes jää aikaa, ja epäterveellisiä herkkuja on vaikeampi vastustaa. Jos ylitöihin on joskus pakko jäädä, kannattaa terveellinen päivällinen varata jääkaappiin valmiiksi odottamaan, ja ottaa töihin mukaan vaikkapa kasviksia, hedelmiä ja rahkaa antamaan lisävirtaa iltapäivän kääntyessä illaksi. 

Lähteet: womenshealth.com, kuntoplus.fi

KUNTO PLUS suosittelee
Jos todella haluat pudottaa painoa, suosittelemme sinulle Fooddiary.fi käyttöä. Ohjaamme sinua takuuvarmasti kohti toivomaasi painonpudotusta ruokavaliosi ja päivittäisen kaloriensaantisi perusteella, eikä sinun tarvitse tinkiä päivittäisistä tavoistasi.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...