Suklaata ja omena kämmenillä
© iStock

4 helppoa kikkaa painonpudotuksen aloittamiseen

Mikä parasta, yksi keinoista sisältää suklaata!

sunnuntai 15. tammikuuta 2017 teksti Anna Sjøstrøm

Ylimääräisten kilojen pudottaminen ei ole koskaan helppoa. Jos tekee liian monia suuria muutoksia kerralla, uusia tapoja jaksaa todennäköisesti noudattaa vain vähän aikaa. Kuten monessa muussakin asiassa, myös painonpudotuksessa pitää löytää kultainen keskitie. Seuraavat 4 vinkkiä saattavat auttaa.

1. Syö enemmän kasviksia

Kannattaa panostaa siihen, että aterioilla yhä suurempi osa ruuasta lautasella on kasviksia. Kun otat kasvikset osaksi ruokavaliota, saat samalla runsaasti hyödyllisiä vitamiineja ja kivennäisaineita ja ruokaa, joka pitää kylläisenä pitkään.

2. Juo runsaasti vettä

Jos haluat saada painonpudotuksen hyvään alkuun, muista juoda runsaasti vettä. Suositeltu määrä on noin 2 litraa päivän mittaan. Unohda siis mehut, limsat ja alkoholijuomat. Voit juoda jonkin verran kahvia ja teetä ja paljon vettä. 

3. Napostelu hallintaan

On olemassa vain kaksi ajankohtaa, jolloin voit sallia itsellesi pienen napostelun: silloin, kun elimistö huutaa nälkäänsä ja silloin, kun tiedät, että pääaterioiden välille tulee pitkä tauko ja haluat pitää verensokerin tasaisena aterioiden välillä. Yritä välttää napostelua kaikkina muina ajankohtina ja muista, että joskus naposteluhimo voi kertoa janosta tai yleisestä levottomuudesta, joka ei taltu ruualla.

Reseptejä maukkaisiin ja terveellisiin naposteltaviin löydät täältä.

4. Syö tummaa suklaata joka päivä

Lopultakin syy pitää tummaa suklaata aina kaapissa! Tutkimusten mukaan ne, jotka syövät tummaa suklaata päivittäin, syövät vähemmän muita makeita ja suolaisia naposteltavia päivän mittaan.

Ehkä sinua kiinnostaa...