Nainen iloitsee painonpudotuksesta
© Colourbox

12 vinkkiä kestävään painonhallintaan

Kestävän painonpudotuksen ja tavoitepainon pitämisen salaisuus on liian tiukan kurin unohtaminen ja terve suhde ruokaan. Seuraavat 12 periaatetta opastavat sinut kohti terveempää elämää ja pitkäaikaista painonhallintaa.

maanantai 21. marraskuuta 2016 teksti Susanne Högdahl, Louise Andersson & Sara Brodén

Nautinto on kaiken a ja o. Kieltoja ei ole, mutta kaiken mitä syöt, tulee olla kunnolla terveellistä tai ihana nautinto. Tavoitteena on, että opit itse koostamaan ruokavaliosi terveellisesti niin, että jaksat noudattaa sitä lopun elämääsi.

1. Onko se sen arvoista? 

Ajattele ennen kuin syöt. Kaiken, mitä syöt, pitää olla syömisen arvoista – joko kunnolla terveellistä tai ihana nautinto.

2. Nauti – tai älä syö!

Jos haluat syödä suklaata tai juoda viiniä, osta parasta mahdollista, mutta syö ja juo vain niin kauan kuin se tuottaa oikeasti nautintoa. Ajattele irtokarkkeja: jos olet aivan rehellinen, 5–10 ensimmäistä karkkia ovat ihania, mutta sen jälkeen et enää kunnolla tunne makeisten makua, väriä tai koostumusta, vaan syydät niitä suuhun automaattiohjauksella.

3. 90 prosenttia oikein

Syö 90 prosenttia ajasta sataprosenttisen oikein ja loput 10 prosenttia ajasta ihan mitä itse haluat.

Haluatko noudattaa terveellisempiä elämäntapoja? Laske ensin rasvaprosenttisi.

4. Syö luonnollista

Valitse niin puhtaita ja vähän käsiteltyjä raaka-aineita kuin mahdollista – mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen parempi.

Haluatko vinkkejä luonnollisempiin aterioihin?

5. 5 ateriaa päivässä

Syö joka päivä aamiainen, välipala, lounas, välipala ja päivällinen. Aterioiden välin tulee olla enintään 3,5–4 tuntia.

6. Kaikkia ravintoaineita! 

Syö joka aterialla hiilihydraatteja, proteiinia, rasvaa ja joko kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

7. Runsaasti kasviksia 

Täytä lounaalla ja päivällisellä puolet lautasesta kuitupitoisilla kasviksilla ja neljännes hiilihydraateilla kuten täysjyväpastalla, tummalla riisillä, perunoilla tai ruisleivällä. Viimeinen neljännes on proteiinia, esimerkiksi broileria, kalaa, lihaa, munaa tai papuja. Syö vain yksi annos.

Haluatko painoa pois nopeasti? Katso, kuinka voit pudottaa kilon vuorokaudessa.

8. Kevyttä ja ravitsevaa 

Valitse ruuat niin, että tulet kylläiseksi, mutta et syö liikaa.

Osaatko valmistaa kevyttä ja silti ravitsevaa ja herkullista ruokaa? Selaa terveellisiä reseptejä.

9. Älä juo kaloreita

Juo vain vettä, teetä ja kahvia.

Terästä vesi sitruunalla. Se on superterveellistä!

10. Syö ajoissa

Syö kun olet nälkäinen mutta ennen kuin on sudennälkä. Lopeta heti, kun olet kylläinen. Jos vatsa tuntuu täpötäydeltä, olet syönyt liikaa.

11. Syö treenin jälkeen

Syö aina pian treenin jälkeen. Parasta on syödä jokin pääaterioista treenin päälle.

Silloin, kun päivän treeniohjelmassa on pitkäkestoinen harjoitus, on erityisen tärkeää syödä oikein.

12. Pysy lujana arjessa

Vältä sokeria, alkoholia, herkkuja ja naposteltavia arkisin.

Ehkä sinua kiinnostaa...