Mikä painonhallintamenetelmä sopii sinulle?

Mikä on LCHQ ja mikä ISOdieetti?

LCHQ-dieetissä ja Isodieetissä parasta on se, että niissä ei mennä äärimmäisyyksiin. Noin 20 % päivän energiatarpeesta tyydytetään hiilihydrateilla, joten dieetti sopii myös paljon treenaavalle.

keskiviikko 3. joulukuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

LCHQ/ISOdieetti

Isodieetti on ruokavalio, jossa syödään kaikkea yhtä paljon: proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja. Hiilihydraattien määrä rajoittuu noin 130 grammaan ja päivittäinen energiamäärä 1600 kaloriin.

Dieetin yksi kehittäjistä, ruotsalainen ravintoasiantuntija Fredrik Paulún, sanoo, että terveyden kannalta on tärkeää syödä jonkin verran hiilihydraatteja. Silloin energiaa riittää treenaamiseen eikä insuliinitaso pääse putoamaan kovin alas.

Varsinkin paljon liikkuville suositellaan vihannesten, juuresten ja hedelmien lisäksi riisiä, kvinoaa ja bulguria. Isodieetti kehottaa välttämään eläinrasvoja ja lisäaineita.

Paulúnin LCHQ-dieetissä (low carb high quality) 20 % päivän energiasta tulee hiilihydraateista ja loput proteiineista ja terveellisistä rasvoista.

KUNTO PLUSsan ravitsemusasiantuntijan Martin Kreutzerin kommentit

ISOdieettiä ja LCHQ-dieettiä on melko helppo noudattaa, sillä ne sallivat hedelmät ja täysjyväviljan. Näissä dieeteissä painotetaan hyviä, terveellisiä ja luonnollisia ruoka-aineita.

....

Käytä Ruokapäiväkirjaa yhdessä 5:2-dieetin kanssa ja tarkkaile kalorien saantia tai koosta omat reseptisi, joissa on vain 250 kaloria.

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi – ja saat yhteenvedon päivittäisestä kalorien saannistasi. 

Ehkä sinua kiinnostaa...