Mikä Atkinsin dieetti on?

Atkinsin dieetti aloitti "alakarppauksen", kuten vähähiilihydraattista ruokavaliota aiemmin kutsuttiin. 2000-luvun versio dieetistä on päivitetty sisältämään aiempaa enemmän vihanneksia.

tiistai 28. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Uusi Atkins

Atkinsin dieetti on laajalti tunnettu ja sitä pidetään koko vähähiilihydraattisen ruokavaliovillityksen alkuna. Robert Atkins kirjoitti 50-luvun lopun laihdutustutkimuksiin perustuvan kirjansa "Dr. Atkins' Diet Revolution" vuonna 1972.

Dieetti, joka alun perin suositteli rutkasti eläinrasvoja ja lihaa, mutta hyvin vähän hiilihydraatteja, päivitettiin 2002 sisältämään aiempaa enemmän vihanneksia. Atkinsin dieetin eri versioissa keskitytään kuitenkin edelleen proteiinin saantiin ja rajoitetaan hiilihydraattien määrää.

Dieetti sisältää neljä vaihetta, joiden aikana hiilihydraattien määrää vähitellen nostetaan. Uudessa Atkinsin dieetissä ei lasketa hiilihydraatteja, vaan niin kutsuttuja nettohiilihydraatteja – hiilihydraattien määrästä poistetaan siis kuitujen määrä.

KUNTO PLUSsan ravitsemusasiantuntijan Martin Kreutzerin kommentit


Dieettiä on melko vaikeaa noudattaa tavallisessa arjessa.

Etenkin proteiinin lähteet täytyy valita tarkasti. Dieetti sallii reilusti lihaa ja rasvaa, mutta kannattaa muistaa, että pitkälle jalostetut lihatuotteet saattavat nykytiedon mukaan olla terveydelle haitallisia.

Ehkä sinua kiinnostaa...