Onko sinulla paino-ongelmaa?

Ennen kuin aloitat rankan laihdutuskuurin, mieti, onko laihduttamiseen todellista tarvetta. Onko painosi todella liian korkea vai kiusaatko vain itseäsi epärealistisella mielikuvalla siitä, että haluaisit olla ruumiinrakenteeltasi aivan toisenlainen kuin olet?

maanantai 29. kesäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Voi olla suurikin shokki, kun vaaka näyttää 10 kiloa enemmän kuin se lukema, mitä olet pitänyt ihannepainonasi nuoruusvuosinasi. Elimistösi on kuitenkin vuosien varrella saattanut kokea monenlaista, ja nuo 10 kiloa eivät välttämättä tarkoita, että olet ylipainoinen.

Terveydellisestä näkökulmasta katsoen 5-10 ylimääräistä kiloa ei ole paljon. Merkittävää on sen sijaan, mihin kilot ovat asettuneet. Jos kilot ovat kerääntyneet vatsaan, sairastumisriski esim. sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa. Eikä ole tietenkään kovin miellyttävää, jos vyötärö on kadonnut.

Jos rasva on kuitenkin jakautunut tasaisesti reisiin, lantiolle, käsivarsiin, selkään ja vatsaan, ja sinulla on muutenkin sopusuhtainen vartalo, rasva ei ole terveydelle vaaraksi. Jos myös viihdyt nykyisessä painossasi, ei ole mitään syytä huoleen, kunhan vain muistat harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti ja monipuolisesti.

On olemassa viisi erilaista tapaa selvittää, onko paino liian korkea. Punnitse itsesi. Ainoa ongelma on, ettei vaaka osaa erotella lihaksia rasvasta, ja tulos voi olla harhaanjohtava, varsinkin jos treenaat paljon.

Voit myös laskea painoindeksisi eli BMI:n (body mass index). BMI lasketaan jakamalla paino (kg) pituuden neliöllä (m2).

Esimerkki: 70 kg painava nainen, jonka pituus on 1,76 m:
70 : 3,09 (1,76 x 1,76) = 22,6 BMI.

Jos BMI-arvosi on yli 25, laihduttamista kannattaa harkita. Voit laskea BMI:si Kunto Plussan kotisivuilla.

Tämäkään tapa ei kerro, onko vartalosi lihaksikas tai oletko luonnostaan vankkarakenteinen. Toisaalta BMI voi hyvinkin paljastaa liikunnan tarpeen, ei välttämättä ylipainon vuoksi, mutta jos lihasmassaa on vähän, vartalo voi olla veltto ja loysä.

Kolmas keino on ihopoimumittaus, jolloin lihavuuden aste määritellään mittaamalla ihopoimujen paksuus. Mittaustulokset sijoitetaan sitten kaavaan, josta saadaan kehon rasvaprosentti.

Neljäs tapa on laskea lantio-vyötärö-indeksi, joka myös kertoo, miten rasva on jakautunut kehoon. Jaa vyötärön ympärysmitta lantion ympärysmitalla. Jos olet nainen ja indeksi ylittää arvon 0,80, vatsan alueella saattaa olla liikaa rasvaa. Jos olet mies, indeksi saa olla 1,0 ennen kuin olet vyötäröltä liian tukeva.

Indeksi kertoo kätevästi oletko omenan vai päärynän muotoinen. Jos raja-arvot ylittyvät, olet omenan muotoinen ja vyötäröltä turhan tukeva. Rasva on kerääntynyt vatsaan ja sisäelimiin, mikä on terveydelle vaarallista. Päärynätyyppinen pyöreys ei ole terveydelle haitaksi.

Katso peiliin

Viides ja paras tapa selvittää, oletko laihdutuskuurin tarpeessa, on katse peiliin. Riisu vaatteet ja katso itseäsi peilistä, mieluiten sellaisesta, josta näet koko vartalon.

Millaiselta näytät? Onko vartalosi sopusuhtainen? Onko paikkoja, joita haluaisit kiinteyttää tai joista haluaisit pari kiloa pois?

Aseta itsellesi realistiset tavoitteet ja muista, että hyvän ja pysyvän tuloksen voi saada vain liikunnalla ja terveellisellä ravitsemuksella.

Jos laihdutat nopeasti, kilot palaavat nopeasti - ja niitä voi tulla kaupan päälle lisääkin, koska olet "kuurisi" aikana menettänyt lihasmassaa ja aineenvaihduntasi on hidastunut.

Jos päätät pudottaa muutaman kilon muuttamalla elintapojasi niin, että alat harrastat enemmän liikuntaa, voi kestää jonkin aikaa ennen kuin tulokset näkyvät. Aluksi paino saattaa jopa nousta, koska lihakset kasvavat, mutta kun jatkat harjoittelemista, aineenvaihdunta tehostuu ja paino laskee.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...