Nainen treenivaatteissa kuuntelee musiikkia ja katsoo kelloaan
© iStock

Näin pudotat 5 kiloa kardiotreenin avulla

Haluaisitko laihtua muutaman kilon? Silloin kannattaa lisätä kestävyyskuntoa kohottavan kardiotreenin määrää.

tiistai 11. huhtikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Moni meistä haluaa pudottaa muutaman kilon. Kyseessä voivat olla suuremman pudotuksen viimeiset kilot tai muutama kilo muuten vain, jotta mekot istuvat paremmin eivätkä jenkkakahvat pullota housunkauluksen yli.

Joskus käy niin, että vaikka treenaisi useamman kerran viikossa, se ei näy vaa'alla. Silloin treeniohjelma kaipaa pientä säätöä.

Voit esimerkiksi vaihdella juoksulenkkiäsi tai vaihtaa ohjelmaa, jos juokset juoksumatolla. Ja vaikka kaikki liikunta onkin hyvästä, tietyt treenimuodot sopivat erityisen hyvin painonpudotukseen. Olet varmasti kuullut, että kestävyysharjoitteluun kannattaa yhdistää lihaskuntoharjoittelua. Se vahvistaa lihaksia, mikä taas auttaa kuluttamaan enemmän energiaa eli kaloreita kestävyystreenissä.

Katso myös, mitkä ovat 4 tavallisinta lankutusvirhettä!

Kestävyystreeni kannattaa tehdä hieman eri tavalla, jos tavoitteena on painonpudotus ja erityisesti viimeisistä sitkeistä kiloista eroon pääseminen. Erityisesti kannattaa suosia HIIT-harjoittelua eli intervallitreenejä. Ne lisäävät energiankulutusta ja nostavat sykettä, jolloin saat treenistä enemmän irti.

Kokeile tätä treeniä kahdesti viikossa:

Lämmittele kevyesti 10 minuuttia.

Treenaa kovaa minuutin ajan (voit esim. juosta niin kovaa kuin pääset).

Treenaa hieman kevyemmin minuutin ajan (esim. hölkkää rauhallisesti).

Tee tätä yhdistelmää 10-15 minuutin ajan.

HIIT-treenin lisäksi olisi hyvä treenata paria muutakin lajia viikoittain. Voit kokeilla vaikkapa tanssia, joogaa, aerobic-tunteja tai pilatesta.

Onko aika vähissä? Katso siinä tapauksessa nämä harjoitteet, jotka treenaavat koko kehon tehokkaasti vain 10 minuutissa:

Ehkä sinua kiinnostaa...