© iStock

Miten rasvaprosentin saa laskemaan?

Mitä pitäisi tehdä, että rasvaprosentti laskisi, kun syön terveellisesti ja harrastan paljon liikuntaa, mutta rasvaprosenttini on silti 34. Rasvaa on varsinkin vatsassa ja kyljissä.

torstai 12. kesäkuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Mitä pitäisi tehdä, että rasvaprosentti laskisi, kun syön terveellisesti ja harrastan paljon liikuntaa, mutta rasvaprosenttini on silti 34. Rasvaa on varsinkin vatsassa ja kyljissä.

Vastaus

Monet, joiden on vaikea laihtua, syövät suhteessa enemmän hiilihydraatteja kuin hyvää rasvaa ja proteiinia. Sokeri sekä myös alkoholi kerryttävät ylimääräistä rasvaa vatsaan ja kylkiin. Joskus nämä kertymät saattavat toki olla myös nestettä, etenkin, jos on viikon tai pari nauttinut suolaista, hiilihydraattipitoista ruokaa ja naukkaillut drinkkejä.

Toki myös geneettisillä tekijöillä on osansa siinä, mihin rasva kehossa sijoittuu. Osalla ihmisistä ongelmana ovat vatsa ja kyljet, toisilla taas reidet ja pakarat.

Kokeile jättää ruokavaliostasi kaikki sokeri - sekä näkyvä että piilosokeri kahden viikon ajaksi ja katso, pienenevätkö vatsan rasvakertymät. Syö proteiinia ja monityydyttymättömiä ja kertatyydyttymättömiä rasvahappoja kaikilla aterioilla.

Proteiinia saa helposti esimerkiksi kalasta, kananmunasta ja lihasta. Terveellisiä omega-3-rasvahappoja sisältävät lohi, silakka, silli, sardiini, makrilli, pellavansiemenöljy ja saksanpähkinät. Pureskele ruoka niin hyvin, että se on miltei nestemäistä niellessä, niin ruoka sulaa paremmin.

4 nr. IFO + Tyylikkäät ja toiminnalliset Active Fit. Juoksutrikoot ovat lämmintä ja hengittävää talvimateriaalia, ja niissä on ommellut heijastavat yksityiskohdat sekä edessä että takana, jotta näyt pimeässä. >> Varten 24,9 €.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...