Nainen mittaa vyötärönympärystä mittanauhalla
© Colourbox

Kolme vinkkiä litteän vatsan tavoittelijoille

Kokosimme toimivimmat konstit - olkaa hyvät!

tiistai 4. lokakuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Useimmille tuskin tulee yllätyksenä, että liikunta sekä terveellinen ruokavalio ja etenkin sokerin käytön vähentäminen ovat toimivimmat keinot vyötärönympäryksen pienentämiseen. Nämä kolme vinkkiä ovat yksinkertaiset, mutta tehokkaat.

Pienennä annoskokoja

 Etenkin iltaisin tulee helposti syötyä runsaasti yli varsinaisen tarpeen. Tarkoitus ei ole kuitenkaan ahmia ähkyyn asti, vaan vain taltuttaa nälkä. Kokeile rohkeasti pienempiä annoskokoja aterioilla ja pureskele ruoka huolella, ja jos 20 minuutin kuluttua syömisestä nälkä on vielä seurana, syö vähän lisää. Vähitellen opit tunnistamaan, millä ruokamäärällä olo on sopivan kylläinen.

Jos tavoitteena on pudottaa painoa, energian saamisen ja kulutuksen yhtälö ei valitettavasti anna armoa - kuluttamatta jäänyt energia kertyy ajan mittaan esimerkiksi vyötärölle.

Satsaa tehokkaaseen vatsatreeniin

Nimittäin esimerkiksi lankutukseen! Lankku on todella tehokas liike, joka vahvistaa vatsalihaksia sekä myös muuta kroppaa, kuten selän ja käsivarsien lihaksia.

Valitse viljatuotteet oikein

Vatsan turvotteluun voi olla monta syytä ja myös apukeinoa, mutta yksi tekijä, joka myös painonhallinnassa kannattaa huomioida, on prosessoitujen vehnäisten tuotteiden osuus ruokavaliosta. Täysjyvätuotteet ovat kuidun saannin, vatsan toiminnan sekä kylläisyyden kannalta aina parempi vaihtoehto. Välipalaksi napatuista leivonnaisista ja vehnäsämpylöistä täytteineen saattaa kertyä yllättävänkin paljon energiaa päivän mittaan eivätkä ne toisaalta pidä oikein nälkää, joten niiden sijaan kannattaa suosia täysjyväisiä, mukavasti kuitua sisältäviä leipätuotteita. Monelle herkkävatsaiselle kaura voi ruista hellävaraisempi vaihtoehto.

Ehkä sinua kiinnostaa...