Helposti vatsanseutuun varastoituva energia

Vältä elintarvikkeita, joiden energiasisältö kerääntyy helposti vararavinnoksi keskivartaloon.

tiistai 6. huhtikuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

On elintarvikkeita, joiden runsas käyttö saa vatsanseudun helposti pyöristymään vähemmän somasti.

Kannattaa välttää seuraavia elintarvikkeita:

Saat upean Kari Traa -treenipaidan + 4 nroa KUNTO PLUS -lehteä VAIN 24,90 € Napsauta tästä >>

Valkoinen leipä, riisi ja pasta

Nopeista hiilihydraateista saatu energia asettuu helposti vatsan seudulle, koska ne kohottavat verensokeria nopeasti. Nopeiden hiilihydraattien on esitetty myös voivan edistää rasvasolujen kykyä pitää kiinni rasvasta.

Aterialla nopeita hiilihydraatteja sisältävät lisukkeet, kuten pasta ja riisi, on hyvä korvata kasviksilla. Jos kasvikset eivät maita, kannattaa tai valita edes täysjyväleipää ja ruskeaa riisiä. Niiden hiilihydraatit eivät imeydy juurikaan hitaammin, mutta ne ovat kuitupitoisuutensa ja kivennäisainesisältönsä vuoksi terveellisempiä.

Keitetyt perunat

Perunat pitää hyvin nälkää, mutta tärkkelyspitoisina ne valitettavasti myös edistävät rasvan kertymistä vatsanseutuun samalla tavalla kuin valkoinen leipä.

Tämä koskee ainakin kuumina tarjottavia keitettyjä perunoita ja uuniperunoita. Tutkimusten mukaan kylmät, keitetyt perunat voivat jopa edistää rasvan palamista. Vatsan rasvaa karttavan kannattaa korvata myös keitetyt perunat kasviksilla.

Sokeri

Hedelmäkarkit, lakritsi ja makeutetut virvoitusjuomat sisältävät paljon sokeria, joka sekin helposti päätyy rasvaksi vatsanseutuun. Myös esimerkiksi valmisruoissa, ketsupissa, leivonnaisissa, maustetuissa jogurteissa, aamiaismuroissa ja jopa leikkeleissä on piilosokeria. Kun verensokeri on korkealla, rasvasolujen on vaikea hankkiutua eroon rasvasta.

Olut, viini ja muut alkoholijuomat

Absolutistiksi ei tarvitse alkaa, mutta runsas alkoholin käyttö näkyy myös vatsassa. Pullollisessa keskiolutta on noin 120 kilokaloria ja lasillisessa punaviiniä 105 kilokaloria.

Miten ongelmasta voi päästä?

Vältä sokeria, nopeita hiilihydraatteja ja tärkkelystä.

Litteän vatsan vihollisten lisäksi on paljon ruoka-aineita, jotka auttavat vatsarasvan vähentämisessä:

Rasvan kertymistä vatsanseutuun vähentävä ravinto


Kertatyydyttymättömät rasvahapot

Esimerkiksi pähkinät, avokado ja oliivit edistävät rasvan palamista etenkin vatsanseudusta.

Rasvainen kala

Sisältää omega-3-rasvahappoja, D-vitamiinia ja jodia, jotka edistävät rasvan palamista.

Maito, juusto ja kananmuna

Sisältävät D-vitamiinia, joka auttaa rasvan palamista vatsanseudusta.

Hedelmät ja kasvikset

Tutkimusten mukaan eniten hedelmiä ja kasviksia syövillä on hoikin vyötärö.

Vähärasvainen liha

Lihan proteiini edistää rasvan palamista ja pitää pitkään kylläisenä.

Ehkä sinua kiinnostaa...