Nainen seisoo vaa'alla mittanauha nilkkojen ympärillä

Kalorien laskeminen ei ole aina oikotie laihtumiseen. 

© iStock

Kolme syytä, miksi kalorien laskeminen ei aina kannata

Tuntuuko, etteivät kilot karise, vaikka lasket energiansaantisi ja -kulutuksesi pilkulleen joka päivä? Lue, mitä teet kenties väärin.

torstai 2. maaliskuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Vaikka energian saannin ja kulutuksen suhde on laihtumisessa keskeinen tekijä, painonpudotuksesta ei kannata tehdä itselleen pelkkää ankeaa kalorimatematiikkaa. Kerromme, mikä kalorien tarkkailussa yleensä menee pieleen, ja mikä olisi yhteenlaskua hedelmällisempi lähestymistapa.

Herkkuhimo vain yltyy

Päivittäisen kalorikertymän hillitsemiseksi tuntuu järkeenkäyvältä hylätä heti kättelyssä runsasenergiaiset herkut. Täyskielto voi kuitenkin vain lisätä niiden houkuttelevuutta, ja kun repsahdus lopulta tapahtuu, voi helposti tuntua turhalta enää jatkaa koko kuuria, kun itsekuri ei  kuitenkaan riitä kakusta kieltäytymiseen.

Vastaisku: On täysin mahdollista laihtua, vaikka silloin tällöin herkuttelisikin kaloripommeilla. Kohtuus on kuitenkin valttia: karkkia ei kannata kiskoa joka päivä, vaan suunnitella etukäteen tietyt ajankohdat - vaikkapa viikottainen karkkipäivä - jolloin maltillinen herkuttelu on sallittua.

Treenistä tulee rangaistus

 Mikään ei vie liikkumisesta iloa tehokkaammin kuin se, että siitä tulee vain keino kuluttaa ylimääräinen energia - vaikka väkisin.

Vastaisku: Harrasta vain sellaista liikuntaa, mistä oikeasti pidät, riippumatta siitä, montako kaloria sen parissa kulutat. Tällöin treeneihin tulee myös lähdettyä, ja liikunnasta tulee pysyvä tapa. Tämä on pitkällä aikavälillä huomattavasti hyödyllisempää kuin harrastaa väkisin inhoamaansa hikijumppaa, johon saa vääntäydyttyä vain harvoin - eikä lopulta enää silloinkaan.

Tunnesyömisen juurisyy ei häviä

Jos syöminen on ollut keino hallita tunteita tai vaikkapa suoda itselleen lohtua, ei karkin vaihtaminen porkkanaan ratkaise pohjimmaista ongelmaa.

Vastaisku: Mieti, mihin tarpeeseen oikeasti syöt ja mikä mielentila syömiseen johtaa: oletko stressaantunut, väsynyt, tylsistynyt tai kenties vihainen? Mieti sitten, voisiko tähän tarpeeseen tai tunteeseen reagoida jollain muulla tavalla - tepsisikö vaikkapa lämmin kylpy, rauhallinen kävelylenkki tai hyvä elokuva.

Ehkä sinua kiinnostaa...