© iStock

Juustosta apua kapeamman vyötärön metsästykseen

Juustoa ei tarvitse välttämättä karttaa ylimääräisten kilojen pelossa. Uuden tutkimuksen mukaan rasvaiset maitotuotteet voivat olla mainettaan terveellisempiä.

torstai 26. tammikuuta 2017 teksti Julie Johannesen

Rasvaiset juustot jäävät usein painonpudottajilla ruokavaliosta pois, mutta uuden tutkimuksen mukaan juusto voi olla mainettaan parempi ruoka-aine myös laihduttajan lautaselle.

The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu tanskalaistutkimus nimittäin osoittaa, että juustolla on myönteisiä vaikutuksia sekä vatsarasvan määrään että hyvinvointiin yleensä. 

Juustolla tyypin 2 diabetesta vastaan

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kakkostyypin diabeteksen riskin ja rasvapitoisten maitotuotteiden käytön välistä yhteyttä. Tutkimusaineistona käytettiin yli 27 000 henkilön terveystietoja, ja sen perusteella todettiin kakkostyypin diabetesta esiintyvän enemmän niillä, jotka eivät käyttäneet rasvaisia maitotuotteita.

Juustolla vyötärö kapeammaksi

Toinen hyvä uutinen oli se, että koehenkilöillä, jotka söivät kolmen viikon tutkimusjakson aikana 285 grammaa täysrasvaista juustoa viikossa, vatsarasvan määrä pieneni ja samalla kolesteroliarvot pysyivät ennallaan.

Painonpudotuksen nyrkkisääntönä pätee edelleen vanha tuttu ohjenuora: syö vähemmän kuin kulutat. Painonpudottajan kannattaa siis pitää juuston kulutuksessa maltti mukana.

Juusto painonpudotusruokavaliossa

Juuston ystävä voivat sisällyttää juustoherkkuja päivittäiseen ruokavalioonsa monella tapaa ilman, että painonpudotus menee poskelleen. Juusto sisältää runsaasti tärkeitä ravintoaineita ja usein myös yllättävänkin vähän energiaa.

  • Vaihda perunalastut tuoreeseen mozzarellaan ja tomaattisiivuihin.
  • Käytä majoneesin asemesta tuorejuustoa.
  • Ripottele ricottaa hedelmäsalaattiin.
  • Kokeile hummuksen vaihtoehtona raejuustoa.

Ehkä sinua kiinnostaa...