Pidä kilot kurissa lomalla: 7 yksinkertaista vinkkiä

Kesälomat ovat ovella, ja monilla meistä on silloin houkutus nauttia kaloripitoisia herkkuja. Näiden seitsemän yksinkertaisen vinkin avulla pidät kilot varmemmin kurissa lomalla!

keskiviikko 29. kesäkuuta 2016 teksti Elisa Nadire Caeli

Vinkki 1. Ei kesää ilman jäätelöä – muista kuitenkin miettiä, millaista jäätelöä valitset. Kermajäätelötuutit sisältävät esimerkiksi yli 300 kaloria, mutta saatavilla on myös erittäin vähäkalorisia vaihtoehtoja, esimerkiksi mehujäitä. Jos mielesi tekee vanhan ajan kermajäätelöä, voit ottaa vain yhden pallon, jättää pois lisukkeet ja hillot ja valita pikarin vohvelin sijaan – niin voit karsia ison osan kaloreista. 

Vinkki 2. Voit helposti treenata lomilla myös ilman pääsyä kuntosalille – olitpa sitten telttaretkellä Norjan vuonoilla, safarilla Afrikassa tai rantalomalla Espanjan aurinkorannikolla. Pääset hyvin alkuun, kun pakkaat laukkuusi lenkkarit ja shortsit. Voit tehdä jalkakyykkyjä, askelkyykkyjä, punnerruksia ja vatsaliikkeitä täysin ilmaiseksi missä ja milloin vain. Kaikki liikunta kuluttaa kaloreita: Voit esimerkiksi kävellä autolla ajamisen sijasta ja kulkea hotellin portaita hissin sijasta. [Lue myös: Vahvaksi jalkakyykyillä]

Vinkki 3. Pitkät kesäillat grillin ääressä ovat ihania, mutta voit vähentää kalorien saantia muutamilla helpoilla nikseillä – helposti ja vaivattomasti. Kana, tonnikala ja sisäfilee ovat erittäin herkullisia, täyttäviä ja vähärasvaisia vaihtoehtoja grillimakkaralle. Lisukkeena voit syödä kasviksia – foliokääreessä, jolloin et tarvitse paistamiseen öljyä – niin saat terveellisen ja vähäkalorisen aterian. Kohtuus on kuitenkin myös tärkeä tekijä – nautiskele, syö hitaasi ja lopeta, ennen kuin olet täynnä. [Lue myös: Grilliruokaa terveellisillä lisukkeilla]

Vinkki 4. Juo vettä – runsaasti vettä! Tästä täysin kalorittomasta juomasta saat monia hyötyjä – vesi antaa mm. kylläisen olon. Juo suuri lasillinen vettä aamulla ylös noustuasi, niin pystyt malttamaan mielesi lomahotellin aamiaisbuffetissa. [Lue myös: 10 hyvää syytä juoda enemmän vettä]

Vinkki 5. Ravintosisältöjen tarkistaminen ja vähärasvaisempien vaihtoehtojen valitseminen vähentää kalorien saantiasi. On paljon eroa sillä, siemailetko ihanina hellepäivinä ystäviä tavatessasi jääkahvia, joka on tehty 2 dl:aan kevytmaitoa (70 kaloria ja 0,2 g rasvaa) vai 2 dl:aan kulutusmaitoa (125 kaloria ja 6,8 g rasvaa). [Lue myös: Terveellisyysbarometri Ruokapäiväkirja auttaa sinua tarkkailemaan ruoan kalorien määrää ja terveellisyyttä]

Vinkki 6. Nälän yllättäessä monet meistä nappaavat epäterveellisiä välipaloja tyydyttääkseen pikkunälän nopeasti! Kun otat reissuun tai rannalle mukaan terveelliset eväät, sinun on helpompi välttää grilli- ja jäätelökioskien houkutukset. [Lue myös: Mitä sisältää hyvä, terveellinen eväspussi?]

Vinkki 7. Ei kesää ilman makeita herkkuja! Monet makeat kesäherkut ovat todellisia kaloripommeja – erityisesti erilaiset pullat ja pikkuleivät. Valitse jälkiruoaksi kevyempiä vaihtoehtoja, kuten mansikoita ja kuitupitoisia tuotteita, tai valmista itse vähäsokerisia kesäherkkuja. [Tästä saat reseptit moniin herkullisiin vaihtoehtoihin]

Ehkä sinua kiinnostaa...