Nainen kuntokeskuksessa pyyhe olalla ja juomapullo kädessä
© iStock

Näissä lajeissa energiaa kuluu tehokkaasti

Millainen treeni kuluttaa eniten kaloreita?

maanantai 3. huhtikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Energian kulutus eri lajeissa

Miten eri lajit kuluttava energiaa? Me listasimme parhaat ja tehokkaimmat treenimuodot!

Jos treenillä tähdätätään maksimaaliseen energian kulutukseen, lajilla on väliä. Reippaasti sykettä nostava kestävyystreeni panee rasvan palamaan, mutta lisäksi kannattaa myös pitää huolta lihaskunnosta. Tämä on tärkeää etenkin laihduttajille, jotta kehosta katoaisi rasvaa ja tilalle saataisiin lihasta, joka kuluttaa levossakin enemmän energiaa ja auttaa näin vauhdittamaan painon pudotusta entisestään.

Jos pistät kaiken peliin ja treenaat viiden minuutin ajan aivan täydellä teholla (etenkin treenin päätteeksi), voi tehostaa energiankulutusta entisestään. Näin kaloreita kuluu viiden minuutin tehotreenin aikana eri lajeissa noin 65-kiloisella treenaajalla (keskimääräinen arvio):

Pyöräily 22–25 km/t: 52 kcal

Juoksu noin 9 km/t: 49 kcal

Soutulaitetreeni: 49 kcal

Zumba tai aerobic: 39 kcal

Bikram- tai hot jooga: 34 kcal

Stepperitreeni: 34 kcal

Uinti: 30 kcal

Lihastreeni: 30 kcal

Tennis: 30 kcal

Kiipeily: 29 kcal

Astanga-jooga: 25 kcal

Pilates: 25 kcal

Reipas kävely noin 6 km/t: 25 kcal

Näiden ekstrakalorien kulutukseen riittää siis vain viisi minuuttia treenisi päätteeksi, mutta nämä minuutit on myös käytettävä tehokkaasti. Jos tämän jälkeen vielä virtaa riittää, voit rykäistä toisen samanlaisen session.

Hyviä treenejä!

Ehkä sinua kiinnostaa...