Miten läheinen yhteys hikoilulla ja rasvanpoltolla on?

Usein sanotaan, että sykettä pitäisi saada ylös kuntoillessa, mutta kuinka paljon ihmisen pitää hikoilla, jotta rasva lähtisi palamaan kunnolla?

keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Upea, hengittävästä materiaalista valmistettu treenisetti KUNTO PLUS -lehdeltä. (link)

Jos kuulut niihin, jotka viihtyvät spinningpyörän selässä ja saavat ympärilleen lätäkön, hiki ei ole sinulle vieras asia. Spinning kuuluu nimittäin niihin kuntoilulajeihin, jotka todella saavat hien virtaamaan – ja kalorit palamaan. Hikoilun ja kalorinkulutuksen välinen yhteys ei kuitenkaan ole niin suoraviivainen kuin luulisi.

Kylmällä säällä juostessa kuluu enemmän energiaa


Hikoilussa suuria eroja


Olet spinningtunnilla ja huomaat, että vieressäsi polkevan miehen ympärille alkaa kertyä lammikko, kun taas sinulla vasta on noussut otsalle muutama hikikarpalo, vaikka annat kaikkesi. Älä lannistu! Ihmiset hikoilevat hyvin eri tavoilla ja eri määriä. Hikoilu liittyy enemmän lihasmassaan ja lämpöön kuin kalorien palamiseen.

Kuntoa H.I.T.-treenillä


Lämpö ei ole sama kuin kulutus


Kun ihminen käyttää isoja lihaksia, hän hikoilee enemmän. Nämä lihasryhmät synnyttävät runsaasti lämpöä, ja kun elimistö pyrkii haihduttamaan lämpöä, ihminen alkaa hikoilla. Hikoilu ei siis välttämättä tarkoita, että kaloreja palaisi hurjia määriä. Kestävyyslajeissa, kuten pitkänmatkanjuoksussa, hikeä ei yleensä erity yhtä paljon kuin esimerkiksi spinningissä, jossa jalkojen isot lihakset tekevät työtä. Kaloreja palaa molemmissa lajeissa silti runsaasti.

Hanki treenisetti, joka sopii sekä juoksuun että kovatehoiseen treeniin (link)

Teholla on merkitystä


Sillä, miten treenaat, on vaikutusta kalorien kulutukseen. Erittäin tehokas intervallitreeni, kuten HIIT tai CrossFit, voit käynnistää energiankulutuksen JA jälkikulutuksen todella tehokkaasti. Jos tehotreeni ei ole sinun juttusi, kannattaa enemmin treenata hieman pidempään matalammalla sykkeellä. Näin energia kuluu edelleen runsaasti, vaikka hikeä erittyy vähemmän.

Monipuolinen treenisetti


Kari Traan uusi treenisetti sopii kaikenlaiseen liikkumiseen pitkistä juoksulenkeistä supertehokkaaseen hikitreeniin. Setissä käytetty materiaali on nopeasti kuivuvaa ja hengittävää, mikä takaa ihanteellisen käyttömukavuuden. Topin ja trikoiden mitoitus on pieni, joten suosittelemme, että valitset yhtä numeroa isomman koon kuin oma kokosi.

Saatavilla koot S, M, L ja XL.

Hanki KUNTO PLUSSAN upea treenisetti (link)

Hien määrä ei kerro energiankulutuksesta
Spinning saa tavallisesti hien virtaamaan ja energian palamaan
Upea Kari Traa -treenisetti sopii kaikkeen liikuntaan

Ehkä sinua kiinnostaa...